Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Det sitter en säkring uppe till vänster på kortets ovansida, den ser så vitt jag kan mäta och se hel ut.

Bild


Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Jag lutar nog också åt att det är processorn som inte gör sitt jobb.

Du skulle kunna kontrollera reläernas spolar genom att mäta dess resistans som borde vara några hundra ohm.
De orange reläernas spolar kommer du åt från baksidan och är de 2 lödpunker som sitter en bit från kontakternas 6 lödpunkter.
Är spolarna okej, vilket jag tror, stöder det teorin om processorn.

Kontrollmät också strömbrytaren på kortet, att den inte har för hög resistans, bara ett par ohm.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Okej tack så mycket, det ska jag göra imorgon.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

En sak som jag har räddat kretskort med, är att löda om misstänkta lödpunkter.
I ditt fall skulle det gälla processorns sockel i första hand. Har du tillgång till en liten lödkolv, lödpenna, så stryk på lite flussmedel på lödpunkterna på kortets baksida och värm upp tills tennet smälter. Går också bra att tillsätta lite tenn som innehåller flussmedel. Processorn ska vara demonterad för att inte utsättas för hög värme.

Tittar man på en lödpunkt med förstoringsglas, kan man ibland se en liten mörk kant mellan komponentben och tennet som ett tecken på dålig kontakt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Dom två spolarna hade 347 och 350 ohm. Startknappen är OK.

Fick hem överhettningsksydd, trafo och ett gäng säkringar idag, bytte och testade men gjorde ingen skillnad, det hade jag ju i princip uteslutet men skadade ju inte. Får ligga som reservdelar nu.

Ny processor är beställd nu så får hoppas att det är fallet.

Tack för tipset att löda om lödpunkter, men det känns som lite för stor risk just nu, då jag är rädd att göra mer skada än nytta haha, dessutom ser ju alla bra ut vad jag kan se. Får se om processorn gör susen annars antar jag att det bara är att gå lös, för annars blir det väl ett helt nytt kort :/
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av rod02 »

En beg brännare är nog billigare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av copecca »

Om du trots allt tänker byta kortet som går på 4000kr så rekommenderar jag att titta på en uppgraderingskit till pb25.. Lite dyrare dock men man får mer med pengarna tycker jag. Lätt att byta och med digitalt kort så man kan styra den med en app i telefon från kpmheat.
Bytte själv förra året och är bara nöjd med den hittils.
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Lödpunkter kan se bra ut för ögat men är väldigt förrädiskt. Det är svårt att se om det är kontakt eller inte.
Har man en liten spets på lödverktyget som bara kommer åt en punkt i taget, kan det inte gå fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

copecca skrev: tis 25 okt, 2022 09:30 Om du trots allt tänker byta kortet som går på 4000kr så rekommenderar jag att titta på en uppgraderingskit till pb25.. Lite dyrare dock men man får mer med pengarna tycker jag. Lätt att byta och med digitalt kort så man kan styra den med en app i telefon från kpmheat.
Bytte själv förra året och är bara nöjd med den hittils.
Det ska jag verkligen kolla in i så fall, men hoppas felet löser sig med ny processor, borde komma imorgon.

Edit: Kom inget idag på posten så får hoppas paketet kommer imorgon torsdag istället.
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Processorn var det inte heller tyvärr.

Om fläkten skulle vara trasig, kan det blocka start av tändelement och skruv? Någon inbyggt spärr liksom. Skruven fungerar med direkt strömkälla.
Goda råd är dyra nu.

MvH Daniel.


Edit: Fläkten gick också vid direktatröm så den tanken var ju fel.

Antar att det bara är att beställa ett nytt kort, suck.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Har du värmt upp lödkolven?
Försök följa kopparbanorna från 19-20 och se vilka komponenter de leder till och kontrollera lödningarna samt resistansmät mellan plint och komponent om det är god kontakt.
Löd om processorsockeln och se till att inga ben på processorn hamnar fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Fick hem ett helt nytt kort idag och hade förväntningar på top. Nu går fläkten men han matar fortfarande inge pellets. Finns det någon extra lång uppstartningsfas när man har helt nytt kort? Skruvarna tycker jag mig ha ställt in så när exakt som det var på gamla kortet. Hopplöst. :(


Mvh Daniel
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Du får utgå ifrån att kortet är okej och ohm-mäta från kortets skruvutgång till skruvmotorns plint. Någonstans måste det vara ett avbrott.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Bytte till den gamla processorn och väntade en bra stund så hoppade det igång. Ringde frugan och skulle uppgivet berätta att detta inte heller fungerade, och några sekunder efter att hon svarat så drog allt igång. Måste ha varit något på kortet med andra ord, något relä eller vad som. Hade man varit mer kunnig hade man säkert kunna kommit undan med någon hundring men det är som det är.

Tacksam för alla svar och alla råd. Blir en whiskey och långdusch ikväll. Trevlig helg alla.

Mvh Daniel
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Bra att det löste sig tillslut. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar