Varning! Har du kollat din vacuumventil nyligen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Varning! Har du kollat din vacuumventil nyligen?

Inlägg av CPMS »

Körde nyss igång min Thermia som stannade efter några timmars drift, inget fellarm men panntempen stod på 99 grader fast pannan stått still i flera timma. Började riva och upptäckte rejält med rost fram på själva behållaren runt vacuumventilen. Isoleringen var blöt och panngivaren hade fukt innanför siliconet med ärjade kablar.

Det hängde tom en vattendroppe på vacuumventilen som var helt påbyggd med oxid, tappade ner pannan på vatten och lossade ventilen. Fick blästra den för att öht se vad det var och gummit på käglan i ventilen var stenhårt och något som skulle hålla fast fjäder existerade öht inte.

Ventilen sitter i ett 1/2" rör och har ett 1/4" gängat hål i sig från utsidan så vill man kan man plugga den med en R 1/4" plugg utv gäng utan att tappa ner systemet, vill man ta bort den helt ersätter man den med en R 1/2" plugg utv gäng.

Kan inte se vad den fyller för funktion om man har öppen expansion men plugga den på egen risk, jag tänker då ta bort den.
Bilagor
V-3.jpg
V-3.jpg (56.88 KiB) Visad 624 gånger
V-2.jpg
V-2.jpg (109.62 KiB) Visad 624 gånger
V-1.jpg
V-1.jpg (97.27 KiB) Visad 624 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Varning! Har du kollat din vacuumventil nyligen?

Inlägg av Stegatorparn »

Hur fagerlund kan man konstruera en panna på det viset. Bygga in en dold potentiell lackagerisk. Man häpnar.
Det är ju grava rostskador på manteln. Ska du svetsa på en plåt över det skadade området?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Varning! Har du kollat din vacuumventil nyligen?

Inlägg av CPMS »

Blev lite förvånad själv, dom kunde väl dragit en skavallerledning åtminstone.

Verkar inte vara så skadat nu när jag knackat bort rosten så jag provar köra som det är, läcker det får det bli vinkelslip och svetsning.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar