Driftläge på brännaren

Skriv svar
perjonsson1960
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 30 okt, 2022 10:47
Ort: Björna

Driftläge på brännaren

Inlägg av perjonsson1960 »

Hej!

Jag har en Janfire Flex-a ansluten till en gammal oljepanna. Jag brukar alltid köra på tvåan oavsett tid på året eller utetemperatur. Men förra vintern, när det var ganska milt några dagar häruppe kring Örnsköldsvik, då testade jag att köra på ettan. Men till min förvåning så upplevde jag att det gick mer pellets då. Jag inser ju att brännaren måste värma upp vattnet till den temperatur man har ställt in på termostaten, oavsett vilket läge man kör brännaren på.

Jag talade med min installatör, och han säger att det är omöjligt att kategoriskt säga att det går mer eller mindre pellets när man byter från ett läge till ett annat, för det är så individuellt från anläggning till anläggning. När jag normalt kör på tvåan, är det generellt bättre att höja till trean när det blir smällkallt ute, och sänka till ettan när det blir väldigt milt, eller kan jag ligga på tvåan hela tiden, som jag normalt har gjort? Hur ska man tänka?

Nu när en pall med pellets är så dyr, så vill man ju gärna hålla ner åtgången om det är möjligt... Förra säsongen, och säsongen innan den, då betalade jag 2650 kr per pall. Nu i höst, när jag köpte mina första två pallar, då kostade de 4400 kr/st.

Mvh Per
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

Läge ett ska ge c:a 9 kW och läge två c:a 12 kW på en Flex A.

Jag testade för c:a 10 år sedan olika effekter på min Viking Bio. Absolut lägsta effekt som fungerade var 12 kW. Vid lägre effekt ner mot 9-10 kW blev inte fyren tillräckligt varm för en fullständig förbränning. Bäst gick brännaren vid 14-15kW.
Har gjort liknande försök med min Biobjörn och dragit samma slutsats. Den går med 15 kW året om.

Sedan har det en viss betydelse om pannan kan ta hand om brännareffekten. Vissa gamla CTC-pannor som 265B går inte köra med mer än 12 kW. Med högre effekt försvinner det mesta ut genom skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
perjonsson1960
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 30 okt, 2022 10:47
Ort: Björna

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av perjonsson1960 »

Tack för svaret!

I instruktionsboken står det att läge ett ger 9 kW och läge två ger 12 kW, precis som du säger. Och där står det "sommardrift". Läge tre ger också 12 kW och läge fyra ger 18 kW. Och där står det "vinterdrift".

Vad är det för skillnad mellan sommardrift och vinterdrift, när både läge två och tre ger 12 kW? Det framgår inte av min instruktionsbok.

Mvh Per
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

I läge tre och fyra, vinterdrift, går brännaren ner i underhållseld för att snabbt kunna starta igen om termostaten kallar på värme. Detta är bara aktuellt under vinterhalvåret och om anläggningen saknar ackumulatortank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
perjonsson1960
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 30 okt, 2022 10:47
Ort: Björna

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av perjonsson1960 »

Tack! Kan man räkna med att det går åt mer pellets i läge tre än i läge två? Eller går det inte att säga generellt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

I läge tre ligger det och pyr och matar in lite pellets en gång i minuten. Dröjer det mer än en timma mellan starterna, bör du använda läge två.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
perjonsson1960
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 30 okt, 2022 10:47
Ort: Björna

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av perjonsson1960 »

Tack för svaren! :)
Firken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 21 nov, 2021 22:28

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Firken »

Hej!

Jag har en janfire flex A på en Ctc 1100.
Jag behöver köra på läge 1 för att kunna ha alla 6 turbulatorerna i. På tvåan blir det för mycket mottryck. Känslan är att det går mindre pellets då.
Rökgastemperaturen med en turbulator urmonterad och läge två var 280 grader vilket jag uppfattar som högt och med alla turbulatorerna i och läge ett blir det 140 grader. Kanske sotar mer nu?
Jag har haft anläggningen i två år och det är nu jag börjat mäta temperaturen och plocka i alla turbulatorerna.
Jag har "nya" styrboxen på brännaren och upptäckte att funktionen med underhållsfyr även går på effekt läge 1, vilket jag inte trodde var möjligt.

Hälsningar Fredrik
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

Det stämmer.
Nya boxen är mer intelligent och väljer själv om den ska gå med underhållsfyr eller kallstarta beroende på stilleståndsperiodens längd.
Får en känsla av att din brännare ger högre effekt än 9 kW i läge 1 och 12 kW i läge 2.
Mer eller mindre sot, beror på balansen mellan fläkt och matning. Sotet i pannans eldstad ska ha en mellangrå färg, inte svart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Firken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 21 nov, 2021 22:28

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Firken »

Jag kör lägsta "matnings pulsen", röd diod lyser på extern motor vid justering. Vet inte riktigt fläktens drivspänning i volt nu utan har försökt ställa in fläkten så att den inte genererar något övertryck. I läge 2 på cirka 70-75 volt på fläkten blir det för högt mottryck och brännaren kan bli för het och slå ifrån med hjälp av överhettningsvakten.
Jag tror tyvärr att sotet blir för svart om jag ska kunna köra med alla turbulatorerna.
Firken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 21 nov, 2021 22:28

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Firken »

Och tillbaka till grund frågan i tråden.
Det lilla jag hunnit prova med effekt läge ett så har jag en känsla av att det går lite mindre pellets för att värma upp pannan. Möjligen kan det även hjälpas av att jag satt i alla turbulatorerna i pannan och därmed behåller mer av förbränningsvärmen för att värma vattnet.
Jag mätte tiden som internskruven går i läge ett och två. I ettan är det cirka 8 sekunder mellan matningen och i tvåan ungefär 6 sekunder, med samma mängd vid varje körning oavsett läge ett eller två.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

Alla turbulatorerna ska vara i för bästa ekonomi.
Doseringstiderna går att justera mellan 0,6 - 1,4 sekunder i 0,1 sekunders intervall. Effektläget avgör väntetiden.
Eftersom du har lägsta doseringen, är en liten ökning av fläkten i läge ett den möjlighet du har att få en ljusare färg på sotet och därmed bättre förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Firken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 21 nov, 2021 22:28

Re: Driftläge på brännaren

Inlägg av Firken »

Ok, jag anade det. Får småhöja spänningen till fläkten lite i sänder och se hur det blir med temperaturen på brännaren, blir nog mest varm när det är kallt ute och det samtidigt tappas upp varmvatten då den går längre.
Ett sätt jag gjort för att se om det är övertryck eller undertryck i brännaren är att tända en tändsticka och hålla lågan vid hålet för vatten nippeln, "sugs" lågan ner i fallschaktet är det undertryck och fladdrar lågan är det övertryck i brännaren.
Skriv svar