Fjärrstyrning av brännare

Skriv svar
laban1971
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 05 feb, 2022 15:42

Fjärrstyrning av brännare

Inlägg av laban1971 »

Så har vi fått vår Focus PE-20 med Iwabo s2 brännare återinkopplad!
Varmt och skönt i huset när det fungerar. Men...

Cirka 2 gånger i månaden stannar den av lite olika anledningar. Det kan vara tändfel, matningsfel och i dag var det tappat ljus.
Startar jag om brännaren genom att slå av och på strömmen så fungerar allt igen.
Ska kika på intrimning då alla fel jag räknade upp enligt manualen kan bero på matning

Men då vi inte är hemma i veckorna så funderar jag på om det finns någon form av fjärrstyrning. Kanske med en kamera i pannrummet så man kan se att det är lugnt att starta om.
Vill ju inte starta om brännaren stannat pga brand eller något annat allvarligt.

Förslag?
Holm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 aug, 2021 19:02

Re: Fjärrstyrning av brännare

Inlägg av Holm »

Den här kameran använder jag själv som övervakning i pannrummet.

https://www.webhallen.com/se/product/31 ... derconfirm
Vedsol combifire, Torsbybrännaren TB-mini, Esbe CRB 122 shuntautomatik.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Fjärrstyrning av brännare

Inlägg av Snapphane »

Övervaka m kamera.
Matning 230V kan läggas via en vanlig wifibrytare så kan du göra ”reset” genom att slå av/på matningen.
Ev. ska Du parallellkoppla wifi med en vanlig manuell brytare. Dvs brännaren matas antingen via manuell brytare eller wifi så att när den ena är ”AV” kan Du starta mha den andra brytaren. I ett kallställt fritidshus kan man då lätt i förväg starta brännaren inför vistelse i huset.
Kan inget om den brännare men förutom ovanstående bör Du förstås felsöka och se om något kan åtgärdas för att eliminera stoppen.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
laban1971
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 05 feb, 2022 15:42

Re: Fjärrstyrning av brännare

Inlägg av laban1971 »

Tack för svaren!
Kikade på kameran och den var ju så billig att det inte är något att tveka på.
Får kika på en brytare som man passa.
Utmaningen blir väl att få wifi nätverk att räcka mer till pannrummet. Men det löser sig!

Hittade orsaken till driftstoppen! En sax som förra ägaren glömt kvar i matarskruven! :lol:
laban1971
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 05 feb, 2022 15:42

Re: Fjärrstyrning av brännare

Inlägg av laban1971 »

Helt otroligt!
Fyllde skruven och tyckte den fortfarande lät illa. Tömde allt igen.
Vad tror ni jag hittar längre upp i matarskruven. Jo men sax till! Ska nog köpa en trisslott! :lol:
Holm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 aug, 2021 19:02

Re: Fjärrstyrning av brännare

Inlägg av Holm »

:lol:
Vedsol combifire, Torsbybrännaren TB-mini, Esbe CRB 122 shuntautomatik.
Skriv svar