TACK regeringen!!

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

TACK regeringen!!

Inlägg av Snapphane »

Såja - nu börjar det likna något i balansen elbil-fossilbil.
Nu ryker 70 papp i elbilsstöd. Tusen tack! Ren skandal att det infördes. Finns ingen som helst anledning att skattebetalarna ska subventionera upp till nybilspris 700000:-.
Vem köper en bil för 700000:-? Sjuksköterska? Undersköterska? Brevbärare? Butiksbiträde? Bibliotikarie?
Nej, det gör de som har bra med flis i börsen och de skall inte ha en enda av mina skattekronor. Köper man en bil i den prisklassen kan man betala hela klabbet. Deras värld rasar väl inte för att det blir en bil för 600000:- istf 670000:-?!? Utlöser det krisreaktion hos den klimatfixerade elbilsägaren? Hur skall de klara att brackfaktorn sjunker med 70000:-? Vem är mest klimatsmart i ditt villaområde? Vem har fetast fälgar o däck? Hur skall de klara att acceptera att 0-100 km/h tar 2 sekunder längre? Inrätta psykjour för frustrerade elbilsägare? Oj oj oj. Stackare.
Vanliga medborgare får se sig om efter en dieselkärra i 100-150000~kronorsklassen och intala sig att det är lyx. Sen ska vi betala skjortan för dieseln och höra klimattjatet om oansvarighet, tippingpointer, tåla trakasserier och utstå pekpinnar om miljösamvete mm. Usch.
Energimyndigheten startar kampanj ”varje kWh räknas”. I sparråden kan de skriva in att det är lämpligt att sluta ladda elbilar från nätet - endast egenproducerad el skall användas. Elbilar skall, liksom vindkraftverk, böra sina egna kostnader och belastning av elnätet.
Skall vi andra släcka glödlampor för att elskrindorna skall laddas med 80kWh? Trams.
Ge 50000:- till de hushåll som har omoderna och tungt elberoende energisystem. Det gynnar elnätet, driftskostnader, miljö och stärker beredskapen. Bilskrället kan nedprioriteras. Köp en KIA Ceed CRDI för 70-80000:-.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Håller absolut med, kanske inte i lika kraftfullt entusiastiska ordalag, men det finns ingen anledning att subventionera bilar till de rika och/eller dumdristigt överbelånade. En annan, som har hjälpt till att stå för det här kalaset, får hoppas att A6an från 2002 håller ett tag till.
Energimyndighetens kampanj är ett lysande exempel på hur myndigheter håller politikers misslyckanden om ryggen. Det är politiken som har skrotat ett välfungerande elsystem och nu ska underklasserna stå för konsekvenserna. Tack för den ja.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av Snapphane »

Ha ha…. ” inte i lika kraftfullt entusiastiska ordalag”. Nej, om man sitter vid förhandlingsbordet duger inte det språket.
Åtminstone inte i Svea rike där folk är vettskrämda av de minsta hårda ordalag.
Se gärna debatterna i engelska parlamentet - hur många svenska myspyspolitiker hade överlevt där utan psykkonsult?
Nästa inlägg lovar jag skriva inövat respektfullt så att alla värdegrundsnissar, retorikexperter och diplomater lutar sig tillbaka och nickar gillande och inte får den minsta pulsökning. Men men - är det läsning som väcker debatt? Eldiga debatter kan ibland mobilisera personer som annars aldrig uttalar sig - de kan ha bra synpunkter. Let the show go on.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Så så, du skriver hur du vill. Jag är knappast någon värdegrundstryckare, föredrar bara att uttrycka mina åsiktsbrott med mer finess ;).
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av nyman »

Jag lurar på en KIA. Verkar numera vara den felfriaste bilen. Men det blir en bensinare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av Snapphane »

KIA bör vara ett bra val. KIA EV6 bästa elbilen - ska Du inte slå till på den Nyman och komma in i gemenskapen!?
https://gronamobilister.se/tester/kia-ev6-2022-elbil/ 600 papp….. Du glider smygande fram på streetan.
Bensinare: kan inget om de motorerna men kollega med CEED var nöjd.
Min fru o jag har dieselbilar CEED Crdi SW 1,6. 18000+23000 mil i vår ägo.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
lat
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 11:55

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av lat »

"Ge 50000:- till de hushåll som har omoderna och tungt elberoende energisystem. "

Varför då???
Borde de inte begripit något själva under alla år?

Jag som investerat både i ett energisnålt hus & ett icke tungt elberoende uppvärmningssätt, vad får jag för det??
OBS, för den som inte förstår ironi, jag gjorde det för min egen skull & förväntar mig varken elbonus eller nåt annat! Jag bara tänkte lite framåt.
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/VillaVarm 235m2
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av Snapphane »

Jag är inte särskilt positiv till bidrag.
”Tänka själv” och ”skylla sig själv” är principer som alla borde lära sig från barnsben.
Men OM man skall ge ett bidrag i storleksklassen 50-70000:- eller rent av mer (som MP förslår 80% av kostnaden) och vill minska elberoende rejält samt stärka beredskap för bl. a. roterande planerade avstängningar, är ett elbilsbidrag helt kass. Elbilen tillför ingenting som dramatiskt omedelbart förbättrar en enda parameter av kritisk betydelse förutom minskade avgaser. Sen har vi ju ”PK-effekten” som ju är kritiskt viktig för många.
Ett bidrag som förbättrar ett hushålls undermåliga uppvärmningssystem kan emellertid ha omedelbar effekt på elberoende och beredskap.
Det gynnar både hushåll och staten.
Om landet har krisläge i elnätet, hushåll med direktverkande el eller elpannor osv utan skorsten eller biobränslebaserad värmekälla, är dessa hushåll ljusår före i bidragsprioritet framför hushåll som av mer eller mindre rationella skäl önskar sig en elbil. Beredskapsaspekten är underskattad. Hushåll med undermålig beredskap kommer i ett beredskapsläge att belasta allmänna resurser, så det kan ur stat/kommuners synvinkel vara lönt att lyfta dessa hushåll.
Överdådiga kök, bad, pool, elektronik, resor och dyra bilar kan med rätta ifrågasättas att prioriteras före hushållets energisystem.
Om man lyxrenoverar och behåller direktverkande el utan andra värmekällor, är det nära till hands att tycka att den familjen kan skylla sig själv när strömavbrotten kommer. Om ett dylikt hushåll - egentligen oförtjänt får ett bidrag, är det nog bara att acceptera om än så motvilligt.
Den (Du) som varit förutseende kan glädja sig över att ha satsat rätt och således agerat långt före den stora massan och långt före ev. bidrag var aktuellt.
Undertecknad känner till familjer som prioriterat två elbilar framför uppenbart behov att se över värmesystemet. Familj som gjort svindyr lyxrenovering men behållit direktverkande el av estetiska skäl. Utlandsresor och ”självförverkligande” har prioriterats före byte av gammal usel VP och att installera en kamin. Mm.
Hoppas att det blir en svinkall vargavinter modell 1940 som följs av en kampanj som med tydligt språk förmedlar att ovan nämnda exempel på felaktig prioritering, inte ses med blida ögon av myndigheter.
Förslagsvis läggs i fastighetsdeklarationen till punkten ”beredskapsklass” som graderar fastighetens resurser att möta strömavbrott mm.
Det skall löna sig (sänkt skatt) att ha en energisnål (tyvärr har jag inte det…) och ur beredskapssynpunkt ändamålsenligt utrustad fastighet.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av nyman »

lat skrev: tor 10 nov, 2022 18:07 "Ge 50000:- till de hushåll som har omoderna och tungt elberoende energisystem. "

Varför då???
Borde de inte begripit något själva under alla år?

Jag som investerat både i ett energisnålt hus & ett icke tungt elberoende uppvärmningssätt, vad får jag för det??
OBS, för den som inte förstår ironi, jag gjorde det för min egen skull & förväntar mig varken elbonus eller nåt annat! Jag bara tänkte lite framåt.
Ja skryt på lagom. :D :D
De nuvarande stora problemen med energiförsörjningen inte bara i Sverige utan i hela Europa beror till 100% på nordamerikanska extremistläror som intelligenta människor i Sverige utan styrning av utländska krafter hade kunnat undvika.
Miljöpartiets ersättande av Vattenfalls styrelse till miljöpartistiska aktivister är välkänd.
Världens mest miljövänliga och världens mest effektiva energisystem har på 20 år nedmonterats av helt okunniga extremister i vågmästarpartiet Miljöpartiet.

Bidrag eller inte? Ja de fattiga får inga bidrag. De rika med uppvärmda garage, jacuzzi och poolvärmare kammar hem stora vinster.
Bidragen är mest ett spel för gallerierna. Det statliga SVT håller propagandan igång på högsta nivå. Allt vettigt och vetenskapsbaserat som kommer fram betecknas som verk från ryska spioner i den statliga propagandan.
Bubblan som du sitter i håller på att spricka, de flesta ekonomer förutspår en djup nedgång i ekonomin orsakad i Sverige just av Miljöpartiet.
Vedeldning vore modellen idag.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Batteri Elbilar

Inlägg av hammiss »

Hej. Häromdagen tittade jag på ett program hur man tar fram olika metaller till Batterier för Elbilar programmet var från Kina o Chile stängde av efter halva programmet då hade jag sett tillräckligt den miljöförstöringen som drabbade naturen o folket o så sägs det att Elbilar är Miljövänliga F-N. Här blir det ingen Elbil kommer köpa en Disel igennnn sen för MP hålla på med sitt skitprat.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Batteri Elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

hammiss skrev: fre 22 dec, 2023 16:08 Hej. Häromdagen tittade jag på ett program hur man tar fram olika metaller till Batterier för Elbilar programmet var från Kina o Chile stängde av efter halva programmet då hade jag sett tillräckligt den miljöförstöringen som drabbade naturen o folket o så sägs det att Elbilar är Miljövänliga F-N. Här blir det ingen Elbil kommer köpa en Disel igennnn sen för MP hålla på med sitt skitprat.
Har du kollat på några program hur miljöpåverkan är av diesel tillverkningen?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: TACK regeringen!!

Inlägg av Snapphane »

Lägg gärna länk till program om dieseltillverkningen och dess miljöeffekter.
Fossilbränslen har lyft hela mänskligheten till ett aldrig tidigare skådat välstånd.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar