CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Skriv svar
Haettman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2022 07:50

CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av Haettman »

Hej!

Får efter att jag askade ur den i förrgår insamlandet med att det skulle bli kallt ute inte upp högre panntemperatur än 45-50°C i min ctc ecoflex
Den nöter på ”pellets hög”, alla pinnar på hjulet är på plats, rökgastempen ligger på 133°C, elpatron är avstängd. Pannremp satt till 80°C, framledning 44 (44) inomhustemperatur inställd på 19°C

Någon som har tips på vad det kan vara för fel?

mvh
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av nyman »

Din rökgastemperatur antyder att du kör brännaren på rätt låg effekt. Kanske din effekt inte räcker till för att värma huset nu när det blev en kall natt.
Gå in på inställningar Avancerat och ned till inställingar pellets. Vad har du för värden på Fläkt hög effekt och matning hög effekt?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haettman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2022 07:50

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av Haettman »

Hej!

Ja jag var inne på det också, men tycker den gått bra tidigare vintrar på 62% skruv och 37% fläkt, har visserligen stängt av elen i vinter och kör på scandbios 8mm pellets mot tidigare stora ensos 6mm. När jag tittar ner genom siktglaset så brinner det på ordentligt och tycker nivån konstant ligger nån centimeter under brännarkoppens kant.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av rod02 »

Finns det någon anledning att, stänga av shunten tills temperaturen i pannan ligger högt? Tänker mest på, om man startar pannan vid riktigt låg temperatur.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Haettman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2022 07:50

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av Haettman »

Ja det går såklart att strypa shunten tills pannan når temperatur.
Har ökat pelletsmatningen på hög till 72% Det gjorde ingen skillnad på rökgastemp. Däremot blev panntemperaturen ca 5°c varmare. Öppnade idag rökgasspjället och då sticker rökgastempen upp till 165-170°C men då sjunker också panntemperaturen med ca 5°C
Tilläggas bör att pannan matar i princip konstant, och det är bara -6°C ute. Upplever att det fattas effekt på något vis, men inte hur/vart mer än att det är lågt energivärde i scanbios pellets, alternativt att skruven som matar brännaren är så sliten att det inte kommer in tillräckligt med pellets i koppen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av nyman »

Ökar du pelletsmatningen utan att öka fläkten sotar pannan ihop. Titta in i rökröret med en lampa, ser du rök då så öka fläkten i små steg med 5 minuter emellan tills det inte kommer rök. Fläkten måste naturligtvis ökas när matningen ökas. Något rökgasspjäll ska inte finnas vid pelletseldning. Menar du förbigångsluckan inanför övre locket så ska man helst ha den helt stängt.
Utan att göra en ordentlig inställning med hjälp av röken så vet du ingenting
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haettman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2022 07:50

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av Haettman »

Det är ingen rök när man tittar igenom inspektionsluckan. Och självklart har jag också ökat fläkten.
Såklart menar jag förbigångsluckan. Vill också ha det till att den ska ha så liten öppning som möjligt men då sjunker också rökgastemperaturen. (Eftersom tempmätaren till rökgasen sitter efter luckan)

Hade ett kort stopp nyss på en timme och under den tiden han temperaturen i pannan sjunka från 70°C till 45°C men en skillnad på tur och retur till radiatorerna. Och bara -5°C ute. Tycker den håller värme mycket sämre än tidigare. Alla tempgivarna sitter som de ska och verkar ge de värden de ska.

Kanske inte blir bättre än så här utan att ha elpatron inkopplad? Är ändå ett gammalt 200kvm hus +en halvljummen källare den värmer.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC ecoflex kommer inte upp i värme

Inlägg av nyman »

Det är ju för att få bra effektivitet och låg rökgastemperatur man vill ha förbigångsluckan stängd.
Att det sjunker från 70 till 45 grader utan tillförsel av värme beror ju inte på pannan utan på att elementen fungerar som vanligt och skickar tillbaka kallt vatten till pannan.
Har du gjort en regelrätt inställning av förbränningen med hjälp av röken ännu.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar