Problem med Eurofire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HeddaGambler
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 20 dec, 2022 07:58

Problem med Eurofire

Inlägg av HeddaGambler »

Hej!

Norsk kille här med pelletsbrännare i min svenska bolig. Brännaren går nu bara 6-7 timmar innan ett säkerhetsfel uppstår. Röret är fullt med pellets som inte brinner upp helt. Det var inte länge sedan jag hade en proffs här för att titta på inställningarna, men jag antar att detta har att göra med att för mycket pellets kommer in i brännaren för att den ska kunna bränna upp allt.

Är det någon som har tips på inställningar jag kan ändra för att fixa detta? Med dagens elpriser behöver jag en pelletsbrännare som fungerar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Problem med Eurofire

Inlägg av nyman »

Vilken version av styrningen är det. Är det de PLC-styrda versionerna från Naturenergi är det ju rätt enkerlt att minska värdet för matning i PLC:n.
En ovanlig tidig version finns med potentiometrar och lysdioder.
Går den bara 6 timmar innan det är dags att tömma ur askan så är det något fel.
Du har inte bytt fläkten till en ny? Torins nya fläktar kräver helt ny grundinställning.
Hur ser röken ut om du tittar in i rökröret med en lampa. Vad har du för rökgastemperatur?
Tips om inställningar kan man inte använda utan man får ställa in själv då det finns två versioner av PLC och två versioner av fläktar.
Vad ligger inställningen av fläkten på? 1,3-1,5 brukar vara normala värden.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
HeddaGambler
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 20 dec, 2022 07:58

Re: Problem med Eurofire

Inlägg av HeddaGambler »

Tack för svar!

Jeg har en Eurofire P1 1, ny från 2018. De enda innställingar jag brukar använda, är startdos pellets ock pelletsvikt. Jag ändrar dem om det är slut på pellets på den lokal Karl Hedin ock jag måste använda en annan typ.

Jag kan inte finna någon innställning för fläkt så jag kan inte vara på frågan om fläktinnställning.

För typ 2 månader sänn återställde jag fabrikinnställningar. Det kan vara något där jag måste ändra, men jag vet inte vad.
HeddaGambler
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 20 dec, 2022 07:58

Re: Problem med Eurofire

Inlägg av HeddaGambler »

Problemet verkar till att vara et brennaran inte kommer ordentlig i drift, men vexklar konstant mellan tänd ock drift. Jag ändrade «Tändning luftflöde» från 60% til 70% ock «Luftflöde efter tädning» fråmn 65% til 70%. Det gjorde at brännaran nu inte växlar mellan tänd ock drift, men är konstant i drift og körer på 16 kWh.

Verkar 70% luftflöde fornuftig?
Skriv svar