Spricka i matarrör..

Skriv svar
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Spricka i matarrör..

Inlägg av T16_AeRo »

Såg av en slump att röret från pellets förrådet till pannan har spruckit i 90 graders böjen. Förrådet är såklart fullt med pellets så fick bli en fullagning med slangklämmor för att hålla ihop skiten tillsvidare.

Var köper man lösa 90 böjar..? Röret är 75mm utvändigt

Funderar även på att byta hela skruvspiralen om den nu skulle vara sträckt eller deformerad. Pannan är från 2006 så har väl gått några ton pellets I denna skruv



Bild
Bild
Ariterm Biomatic 20+
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Spricka i matarrör..

Inlägg av T16_AeRo »

Ingen som har något tips..?

Tror jag har nån slags Thermia system efter att ha googlat lite :?
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Spricka i matarrör..

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker att det verkar bökigt att byta böjen.
Jag skulle plastat in böjen med polyester och glasfiberväv. https://www.biltema.se/bat/batvard/poly ... 2000045004
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Spricka i matarrör..

Inlägg av T16_AeRo »

Bild

Böjen har börjat spricka på ett ställe till. Så vet inte om det är något att laga.

Imorse hade jag dock värre problem då flexskruven gått av :roll:

Fick riva isär allt och tömma ur röret. Sedan fick det bli en fullagning och kapa bort det skadade och svetsa ihop skruven. Återstår att se hur länge det nu håller.

Känns som det är mer spån nu när jag kör bulkpellets. Förmodligen det som gjorde att skruven kärvade fast. Sen kan den ju varit försvagad efter alla år.

Hoppas att belastningen minskar i takt med att det blir mindre pellets I förrådet
Ariterm Biomatic 20+
Skriv svar