Köra elpatron på Janfire panna?

Skriv svar
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Köra elpatron på Janfire panna?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Vi har ett hus med en Janfire panna där vi behöver få upp tempen till iallafall 15 grader. I vårt egna hus har vi tidigare haft en äldre värmebaronen panna men den ser inte alls ut som denna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Detta är elpatronen som sitter på pannan
Bild
Bild
Detta är brännaren där alla lampor blinkar rött förutom power
Bild
Bild

Det finns en lapp det står : OBS!!! Brännaren får aldrig startas utan tömning av brännarkoppen = Explosionsrisk. Osäker på vad man menar med detta? På vår gamla panna hade vi brännarrör med roster i, menar man kanske sot uppsamlare längst in?

Det hänger också en flaska som går ner till brännaren och på pannan står det en tändvätska så jag misstänker att man behövt hjälp att starta elden(patentlösning?).

Någon som vet mer om detta och som kan guide hur man få igång iallafall elpatronen?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Köra elpatron på Janfire panna?

Inlägg av Jimmyxn »

Efter att ha läst lite så är jag ganska säker på att man ska slå på strömmen på väggen där det står elpatron. Elpatronen kommer då värma upp vattnet i pannan till ca 55 grader och försöka hålla det här. I vårt fall som bara vill hålla 13-15 grader kanske man ska justera ner elpatronen något samt sänka någon temp på pannan?

Jag har noterat en annan sak som är oroväckande är mätare på expansionskärlet, misstänker att den röda pilen är där det borde vara och den svarta är där den är. Isåfall behöver systemet fyllas på vilket jag inte vet än var det görs än.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köra elpatron på Janfire panna?

Inlägg av Stegatorparn »

Vattenflaskan över brännaren är en vattensprinkler som skydd vid bakbrand. Löser ut av en smältsäkring i brännaren.
Är panntemperaturen låg, är det förklaringen till det låga systemtrycket. Borde stiga när du slår på elpatronen.

Rumstemperaturen justerar du bäst med shuntstyrningen. Rumsgivare?
Cirkulationspumpen borde du kunna sänka minst ett hack.

Brännarkoppen ska bara tom från obrända pellets innan startdosen faller ner. Risk för gengasexplosion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar