KMP Uno läckage?

Skriv svar
Mnaq
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 05 jan, 2023 17:19

KMP Uno läckage?

Inlägg av Mnaq »

Hej.
Ny i detta forum. Vi köpte en begagnad KMP Uno från 2001 som nu gått vintertid i ca 7 år. Skulle precis byta brännare till en PB25 med tryckluftsanslutning som jag avsåg installera med extern kompressor. Men nu har pannan två gånger med ett par dagars mellanrum stannat troligen pga för lågt tryck i värmesystemet. Trycket sjönk från knappt 1 bar till nästan noll. Nu har vi varit en vecka i fjällen med avstängd kall panna och det verkar som vatten försvunnit medan vi varit borta (fyllde systemet vid avresan). Har letat överallt efter läckage där man kommer åt sen vi kom hem. Bakom asklådan, i brännkammaren, under pannan, alla synliga rör i hela huset. Läcker det i väggen borde det väl så här kanske 10 liter senare bli fuktgenonslag i väggen? Var försvinner vattnet? Expansionskärlet (men det var torrt där)?

Mvh Mattias
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Uno läckage?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jobbigt.
Ligger det några rör i golv över torpargrund eller outgrävt utrymme? En hink vatten kan ju inte bara försvinna.
Om nu rören ligger i yttervägg, kan det kanske märkas från utsidan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mnaq
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 05 jan, 2023 17:19

Re: KMP Uno läckage?

Inlägg av Mnaq »

Hej. Nej, vi har pannrum i källaren och alla rör går antingen synliga (men med gammaldags isolering) i källartaket eller dolda i ytterväggar som består av stående timmer med tretex och tapet på insidan. Skulle gissa att det är uthugget rännor i timret för rören. Inget tätskikt, bara vindpapp och panel i två lager på utsidan. För att helt sakna isolering så är det rätt bra isolerat. ;P Jag tycker att tretexskivorna borde suga upp eventuellt vatten rätt fort vilket borde synas utanpå sen. Rören är gamla gjutjärnsrör. Dessutom är det väl normalt elementen som ger upp först har jag för mig en rörmokare sagt. Det läcker lite, lite vid en ventil på ett element, men det är ingen förändring jämfört med tidigare år. Förklarar inte flera liter på ett dygn. Jag fyllde på igen nu i den kalla pannan för att se om det högre trycket och luftade systemet kanske ger nåt mer.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Uno läckage?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ett expansionskärl i pannrummet, kan det vara säkerhetsventilen som inte håller tätt. Mynnar spillröret över en golvbrunn, kan det vara svårt att se läckaget. Sätt en skål under mynningen. Kan hjälpa tillfälligt att öppna ventilen så den spolar rent. Byt den då den är relativt billig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mnaq
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 05 jan, 2023 17:19

Re: KMP Uno läckage?

Inlägg av Mnaq »

Hej. Efter tips här och goda råd från en granne som är rörmokare verkar det vara expansionskärlet som tackat för sig. Det var fullt med vatten vilket föranledde säkerhetsventilen att lösa ut och nästan tömma systemet. Nu går pannan igen med bara ca 0,2 bar i kalltryck vilket ger ca 0,8 vid 80 grader. På måndag blir det en tur till Ahlsell för nytt kärl, säkerhetsventil och när jag ändå håller på, radiatortermostat.
Skriv svar