Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Skriv svar
Norrlandsbo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 jan, 2023 18:31

Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Norrlandsbo »

Hej!

Har en Bequeem 20D och den har fungerat helt okej tills jag nu har börjat med pellets ifrån byggmax.

Har nu med 3 dagars mellanrum fått fel ”Pellets saknas”.

Kollat skruven och den matar fram pellets och ja det finns pellets i förrådet, men i interna förrådet är det för låg nivå och nivåvakterna syns i det interna förrådet.

Är det fel på motorn eller är det fler som upplever att dom fått dålig kvalité ifrån byggmax pellets?
Det första jag märkte var att jag var tvungen att öka matningen på pelletsen för att få den ge samma effekt mot pellets ifrån SCA eller Jula.

Är det någon annan som har någon idé vad det kan vara då jag är rädd att jag snöat in på fel felorsak.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Har brännaren funkat mellan felmeddelandena, borde nivåvakterna vara okej. Kanske behöver putsas av.
Kan vara någon av nivåvakterna som gett upp, antingen sändaren eller mottagaren.
Huvudmisstänkt vid pelletsbrist är nog annars kondensatorn i skruvmotorn. Orkar motorn starta och mata fram med normalt varvtal när du kopplar ihop brännarens strömsladd med skruvmotorns?

Pelletsen kan inte vara orsaken till pelletsbrist. Möjligen kan det var mycket spån vid skruvintaget som hindrar pelletsen att nå skruven.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlandsbo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 jan, 2023 18:31

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Norrlandsbo »

Hej!

Den har funkat bra tills nu.

Jag noterade att det var väldigt mycket spån i påsarna.
När jag kopplat den mot en strömsladd matar den fram med de tempo den alltid gjort tidigare, motorn eller kondensatorns känns inte varm på något sätt. Finns det någon kondensator i själva brännaren som mata externa skruven med ström?

Jag putsade av nivåvakterna med en trasa förra gången och ökade längden på matningen med 10 sekunder, dvs. Ifrån 30 till 40 sekunder på extern skruven.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns en kondensator i strömförsörjningen på brännarens kort som vid felfunktion yttrar sig som att motorer för fläkt, intern- och externskruv står och surrar eller går långsam, har svårt att starta. Den kondensatorn är lätt att byta. Finns åtskilliga trådar om det på forumet under Thermia/Ariterm.
https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=13192
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Micke C »

Hej!

Precis samma sak hände mig häromdagen. Förvisso CTC Ecoflex men det är väl samma maskin i grunden?
Övertygad om att det var för mycket spån tömde jag förråd och rensade skruv. Bara för att konstatera att det inte gjorde någon skillnad. Kom sedan att tänka på driftkondingen i skruvmotorn och beställde en på stört. Inte kommit än. Ställde samtidigt upp tiden för drift av externskruv från 30 till 40 sekunder i menyn och sedan har brännaren gått utan avbrott. Kommer ställa tillbaks tiden till 30s när jag bytt kondingen, så vet jag om det var kondingen som låg bakom eller om felet är någon annan stans.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Roli »

Vem har tillverkat pelletsen som Byggmax sålt? Det varierar vilket fabrikat som de säljer beroende på var i landet man köper från Byggmax.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Micke C »

Micke C skrev: tor 12 jan, 2023 12:31 Precis samma sak hände mig häromdagen....
För min del var det kondningen i externskruven. Bytte dagen efter inlägget och ställde tillbaks drifttid till ursprungliga 30s. Har gått felfritt sedan dess.
Mätte upp gamla kondingen och den låg på 1,8 uF. Inte långt från de 2,0 uF den skulle hålla men väl utanför spec +/- 5%

Fabrikat hos Byggmax varierar både var i landet och över tid. Har handlat därifrån de senaste åren. Jag har själv inte haft några problem med kvalitet därifrån, eller någon annan leverantör heller för den delen.
Vet inte om det beror på tur eller det är brännaren som tuggar i sig det mesta
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Adkit
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 mar, 2019 14:18

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Adkit »

Har också haft problem sedan jag bytte till Byggmax då det är slut praktiskt taget överallt förutom där. Det är mycket mer sot, och den verkar fastna mer än andra märken har.

Jag noterade dock att den har högre fuktighetsgrad än min tidigare leverantör. Jag gissar på att kvaliteten på träet de använder är sämre då de stressar ut pellets för att möta marknaden?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Sotar det mer, behöver du justera ner doseringen lite.
Alltid bra att väga doseringen före och efter byte av pelletsfabrikat/ny leverans för att behålla en god förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Roli »

Adkit skrev: lör 04 feb, 2023 15:36 Har också haft problem sedan jag bytte till Byggmax då det är slut praktiskt taget överallt förutom där. Det är mycket mer sot, och den verkar fastna mer än andra märken har.

Jag noterade dock att den har högre fuktighetsgrad än min tidigare leverantör. Jag gissar på att kvaliteten på träet de använder är sämre då de stressar ut pellets för att möta marknaden?
Skriv gärna ut vilket fabrikat på pellets som du köpt. Att bara att hänvisa till att de är köpta på Byggmax hjälper inte mycket eftersom de säljer olika fabrikat i olika delar av landet. Dessutom har du heller inte fyllt i din profil så man utifrån den kan se var i landet du hör hemma. Utan denna information ger ditt inlägg inte så mycket...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Adkit
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 mar, 2019 14:18

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Adkit »

Roli skrev: sön 05 feb, 2023 18:34
Adkit skrev: lör 04 feb, 2023 15:36 Har också haft problem sedan jag bytte till Byggmax då det är slut praktiskt taget överallt förutom där. Det är mycket mer sot, och den verkar fastna mer än andra märken har.

Jag noterade dock att den har högre fuktighetsgrad än min tidigare leverantör. Jag gissar på att kvaliteten på träet de använder är sämre då de stressar ut pellets för att möta marknaden?
Skriv gärna ut vilket fabrikat på pellets som du köpt. Att bara att hänvisa till att de är köpta på Byggmax hjälper inte mycket eftersom de säljer olika fabrikat i olika delar av landet. Dessutom har du heller inte fyllt i din profil så man utifrån den kan se var i landet du hör hemma. Utan denna information ger ditt inlägg inte så mycket...
Ok, jag arbetar inte för er utan tänkte bara lägga till min åsikt. Hejdå då.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av AndersAA »

Jag köper Byggmax pellets som kommer från från Södra. Mycket bra kvalite som ger lite slagg i brännkoppen.
Mvh Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byggmax dålig kvalitet på pellets?

Inlägg av Roli »

Adkit skrev: mån 20 feb, 2023 15:29 Ok, jag arbetar inte för er utan tänkte bara lägga till min åsikt. Hejdå då.
På ett forum hjälper man varandra, vill du inte detta så hej då!
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar