Skillnad 15 o 25 kw Ecotec A3? Byte av brännare tillfälligt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PJVH
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 dec, 2021 21:13

Skillnad 15 o 25 kw Ecotec A3? Byte av brännare tillfälligt

Inlägg av PJVH »

Hej!

Vi har tröttnat på vår gamla Ecotec A3 25 kW och inväntar markvärmepumpen. Den sjunger dock på sista versen och behöver byta massa delar nu, bland annat fläkt, primärinfektion etc. Kommer gå på några tusen. Finns en begagnad fungerande A3 15 kW i närheten jag funderar på att köpa och byta till för en tusing tills vi får värmepumpen. Sparar pengar plus att den nuvarande går dåligt med dålig förbränning. Askan är svart och mycket oförbränd pellets. Har testat sänka matningen på internskruven från 50 % till 40 % men då kommer pannan inte upp i temperatur. Fläkten går bra känns det som men kanske är slut ändå?

Frågan är hur löser jag detta? Och kan jag byta till 15 kW-aren? De ser inte ut att vara någon skillnad på dem, identisk. Är det bara styrboxen som är annorlunda mellan 15 och 25 kW?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Skillnad 15 o 25 kw Ecotec A3? Byte av brännare tillfälligt

Inlägg av Snapphane »

Fläktens lager lätta att byta. Kostar några tior.
Menar Du primärringen?
Jag har 15 kW A3 men har en 25 kW som en av många reservbrännare. Den kan säljas.
A 3 går oftast att få att funka. En enkel konstruktion. Har kört den i över 20 år.
Var bor Du?
Hur som helst bör Du allvarligt överväga att behålla pelletspannan även om Du sätter in markvärme.
Många skäl men hinner inte skriva om det nu.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar