El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JanGreve
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 16 jan, 2023 15:46

El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av JanGreve »

Hej

Jag har en gammal Nibe City oljapanna som jag har köpt en iwabo brännara till. Jag har läst nånstans att Iwabon ska koblas på ett annorlunda sätt för inte att riskera bränna kretskortet. Jag kan nog hitta el-ritning för båda Iwabon och Nibe city, - men hur ska det koblas. `?

mvh Jan
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av nyman »

Är det en Iwabo S1 så har den ingen egen termostat. Skaffa en modernare brännare så slipper du skaffa en separat termostat.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/m ... t-tk1.html
Om det inte medföljer lågriktare så får du komplettera med en sådan.
https://www.eldkraft.se/produkt/frlngt-lock1170
Oljebrännarutgången är kopplad till styrkortet i Nibe City som kan gå sönder om det blir kortslutning. Kortslutning inträffar ibland när brännarens tändelement går sönder.
En brännare ska alltid kopplas till pannans överhettningsskydd och sedan start och stopp av eldningen med en annan termostat som mäter upp pannvattnets temperatur..
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
JanGreve
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 16 jan, 2023 15:46

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av JanGreve »

Tack för Svar Nyman
Det är en S1X, Iwabon. Jag har läst nånstans att den ska koblas på thermostat i pannan,- koblas på överhetningsskyd i pannan(såklart). Detta ger mening för mig,- frågan är vel då.. vad till vad ?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av nyman »

Överhettningsskyddet får man leta fram själv. Det ligger först av allt som kopplas in i pannan. Oljetermostaten har låg kopplingsdifferens och går inte att använda till pelletseldning. Vanligtvis eldar man pellets mellan 68 grader ock 90 grader ungefär för att inte få så många starter. Tändspiraler till Iwabo är dyra så de vill man ska hålla länge. En oljebrännare startar stupiett och starta om en pelletsbrännare efter 4-5 graders uppvärmning blir bara rök sot, giftiga gaser och dyra kostnader för nya tändspiraler.
Iwabo är en uppåtbrinnander brännare och Nibecity kräver en framåtbrinnande. Som tur är finns det ännu ett förlängt lock att köpa som gör att Iwabo med reducerad effekt kan brinna framåt.
Joxa inte med något som bara blir dyrt och dåligt. Köp en begagnad brännare med egen termostat som är framåtbrinnande och sälj iwabon till någon med kombipanna eller gammal vedpanna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
JanGreve
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 16 jan, 2023 15:46

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av JanGreve »

Jag har tänkt köra med liten effekt och köra mot ackutank,- så den kommer jobba länge. Sen kommer jag nog stänge av den på kvällen,- när det är sängdags,- låte tanken tömmas, och sen köra igen på morgonen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av nyman »

Ja problemen kvarstår, en riktig termostat och en lågriktare måste ju till.
Enklare och billigare med en beg. brännare som bara är att plugga in och elda.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av Stegatorparn »

JanGreve
När du kör mot acktank ska drifttermostaten sitta i tanken. Går att lösa med kablar från pannan - acktank - brännare, men mycket enklare med en brännare med egen temperaturgivare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JanGreve
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 16 jan, 2023 15:46

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av JanGreve »

Nere i källaren har jag en iwabo s1x brännare, och en Nibe city panna. Om jag kör mot ack tank, kommer vatnet i pannan ju att bytas ut, och därmed håller jag tempen nere på pannan, och jag får långa gångtider + tidsmargin om systemet går ner. Jag kan inte se varför jag skulle köre mot tempen i tanken ? det är vel fortfarande tempen i pannan man inte vill ha för hög.

På Iwabo fins det 4 kabler, en av dom är jord. Jord är inget problem,- var ska dom andra 3 sitta ?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av nyman »

Du bryr dig ju inte om att ta till dig det mest elementära. Pannan rostar invändigt om man inte har tillräcklig temperatur i den. Därför går man aldrig ned längre än till 68 grader vi pannan vid pelletseldning. Pannan ska inte startas och stoppas varje deg som en värmefläkt utan gå hela tiden.
Laddningen av tanken sker med en laddomat som du lämpligen får skaffa också. Laddomaten laddar tanken så länge pannan hålls vid en lämplig drifttemperatur.
Har du det normala korta locket till iwabon så är brännaren uppåtbrinnande och du eldar rakt upp mot pannplåten. Elden kyls ned innan den brunnit ut genom kontakten med den kalla pannplåten och du får en massa tjärbildning i pannan som gör pannan mer och mer oeffektiv och svår att sota då sot och aska som alltid flyger omkring när man eldar fastnar i tjäran och pannan beckar ihop. Hur tänker du göra med det? Lägga en tusenlapp på ett nytt längre lock så brännaren blir begränsat framåtbrinnande?
Ändå värre blir det förstås när du planerar att elda med tankens kallvatten i pannan.
Med det längre locket på iwabon kan du bara elda med lägre effekt. Hur tänker du göra med det? När man laddar en hel tank vill man väl elda med rätt hög effekt, annars blir ju tanken aldrig varm.

Hur ska du styra temperaturen i pannan om du inte har en termostat. Har du inte tänkt på det?
Du frågar om fyra sladdar. Du har ju ingen termostat som du kan ansluta en av sladdarna till. Har du hittat pannans överhettningsskydd ännu?

Här har du en som säljer både framåtbrinnande brännare med termostat och kan också sälja sin laddomat. Slå till direkt och lägg ut iwabon för 1500 så har du fått en början.
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /106316452

Folk som aldrig eldat förr dammsuger idag Blocket på brännare så det tillfället ska du inte missa.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av Stegatorparn »

När vet du att tanken är färdigladdad så inte brännaren stängs av för tidigt?
Vid ackumulatorladdning behövs en laddstyrning t.ex Laddomat http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-11-30 som förhindrar att kallt vatten returneras till pannan som orsakar korrosion och tjärbildning.

Brännarkabel har 4 ledare:
En sladd som alltid får ström direkt från pannans överhettningsskydd. Brukar vara svart. Det är denna ledare som tändelementet är kopplat till.
En sladd från drifttermostaten som i regel har brun färg.
En sladd som är nolla och är blå.
Den 4:e är skyddsjord och är grön/gul.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JanGreve
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 16 jan, 2023 15:46

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av JanGreve »

jag fick bra hjälp med att kobla elen tidigara i dag, - så den del är nu löst.

Ja vi får se hur jag gör med ack tank,- om jag hela tiden har cirkulation kan det jo gå på temp på pannan... vi får se.

hur som helst.. det funkade bra förutom.., när den först får fatt och fläkten verkligen vill elda på, blir det för mycket och det eldar lite backåt så nerfaldsslang blir aldeles för varm.(jag får nog köpa en ny). När den eldar bakåt.. kan det vara fördi brännaren sitter för högt och det därför inte finns plats i pannan... då måste flamman bakåt... eller ?... kanske för lite plats i skorstenen... inte tilräckligt drag.. kan ta bort några plåt från rökkanalarna..
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av nyman »

Minska matning och fläkt så kanske det går bättre.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
JanGreve
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 16 jan, 2023 15:46

Re: El-kobling av Iwabo på Nibe City panna

Inlägg av JanGreve »

japp... det är en början. Sen finns det ett sådan lock på så den ska brinna framåt.. men... kanske jag ska testa att ta bort den.. kanske kanske... om det funkar när den är borta.. kan jag kanske göra en mindre..
Skriv svar