Automatsotning trasig KMP Uno

Skriv svar
Mnaq
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 05 jan, 2023 17:19

Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av Mnaq »

Hej
Har en KMP Uno där den automatiska sotningen av turbolatorerna (om det är så de heter) inte fungerar, dvs de vertikala rören med fjädrar inuti. Sotningen av brännaren har inte heller fungerat bra men nu ska vi byta till en PB25 med en separat tryckluftskompressor för renblåsning då jag upplevt att det varit för dålig sprutt i den interna kompressorn/magnetventil/trycktanken i pannan. Men, jag har hört olika bud angående pannans sotning. Är det en elektromagnet som ska lyfta fjädrarna eller är det en del av tryckluftsarrangemanget?
Har också hört att man kan göra om det till en manuell spaksotning genom att koppla en vajer till ramen som lyfter fjädrarna med nån sorts hävarm. Pga eternitplattor i taket kan jag inte fästa något där utan skulle i så fall behöva sätta någon sorts ställning direkt på pannan. Någon som har erfarenhet av att göra nån sorts manuell lyftanordning för sotningsfjädrarna?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av nyman »

Kanske kan du koppla en billig julakompressor till trycktanken i pannan om den interna kompressorn är dålig.
Enligt handboken blåses brännaren med tryckluft och spiralerna lyfts och ruskas av en tryckluftscylinder varje gång brännaren stannar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av Stroker »

Kör min sotning från extern kompressor. funkar kanon.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av nyman »

Stroker back in town!
Nu har jag också en B16 Sport med varmluftständning. Testat i 3 dagar nu och fungerar fint.
Min sitter i en Ecoflexpanna och din satt i en UNO.
Hoppas Mnaq fått igång tryckluften med en riktig extern kompressor!

Stängde av pelletsen idag för sommarsäsongen. Luftvärmepumpen fixar värmen och elbidragen var lönsamma.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av xabre »

Slänger in en halvt relaterad fråga :) Jag har en KMP UNO från 2006 som kört fram tills nu, men det har alltid varit kasst drag vid starten... och mitt plaströr brinner av rätt ofta. Skorstenen är 15 m så jag tror att flaskhalsen är UNOns trånga parti genom turbulatorerna och ibland asksamling på den värdelösa hyllan precis efter. Vad tror ni om att helt sonika ta bort fjädrarna och kanske sota turbulatorerna manuellt lite oftare? Någon kommentar?

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av Stegatorparn »

Borde inte vara något dragproblem med den kombinationen och skorsten.
Är det tillräckligt med tilluft till pannrummet? Minst samma area som skorstensarean.
Har du mätt upp brännarens effekt så den inte överstiger 20 kW?
Brännaren brukar gå bäst med enbart hög effekt, justerad till 15 - 17 kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av nyman »

Ja att matningsröret brinner av tyder på att brännarens effekt är för hög i förhållande till vad pannan kan ta emot.
15 meter skorsten borde he ett högt drag i slutet av eldningscykeln. Är det rostfritt insatsrör eller tegelskorsten?
Att ta bort turbulatorerna skulle ge mindre motstånd i pannan men samtidigt onödigt hög rökgastemp ut i skorstenen.
Gäller att mäta upp och fundera lite. Pannan verkar riktigt bra på pappret men brännaren kan ju inte komma ned i lägre effekt.
Var på jakt efter en UNO enligt strokers recept men fick ta en Ecoflex i stället.
Ecoflexpannan har långa tuber så behöver inga turbulatorer.
Ca. 5000 kostade modifiering av en brännare från Bionordic med ny PLC och ny varmluftständning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av xabre »

Tack för input! Jag skall testa att sätta ett källarfönster på glänt igen... tyvärr haft inbrott pga det tidigare, så det har varit stängt ett tag. Måste skapa någon form av bättre lösning för inluften. Att värmen går bakåt har dock hänt även med öppet fönster... om än inte lika ofta. Problemet uppstår vid start... kommer den bara igång så går det bra. Firman som var här i veckan var tvungen att sätta ned effekten till ca 5 KW då de blev rädda av lågorna som slog bakåt vid start. Rostfritt rör på 110 mm i skorstenen tror jag.

Skulle det gå att sätta en fläkt efter pannan, där Tigexluckan sitter, för att skapa sug? Eller är det bättre att sätta en fläkt på skorstenen?

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av Stegatorparn »

Trots automatsotning av pannan, behöver spiraler tas ut 1 - 4 ggr per år eller tätare beroende på sotbildningen.
Helt klart enligt din beskrivning behöver hela pannan en genomgång med sotviskan.

Tycker inte att det ska vara nödvändigt med en rökgasfläkt med en så pass hög skorsten. En fläkt sätts på skorstenstopp i så fall.
Inga spjäll i rökkanalen eller öppna sotluckor? Är Tigexluckan rätt justerad och rör sig vid drift?

Sota pannan och rökrör, justera in effekten till 15 kW och fixa till ett tillräckligt stort luftintag, så borde problemet vara löst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av xabre »

Tack Stegatorparn!

Att öppna fönstret hjälpte tyvärr inte nämnvärt, men jag skall testa att plocka ut spiralerna. Det har aldrig skett under de 17 år jag haft pannan... Jag har inga spjäll eller rökgasluclor. Motdragsluckan har jag låst i stängt läge sedan ganska länge då draget genom pannan blir ännu sämre om skorstenen får dra luft den vägen. Det kommer dock en sotare på måndag... Kan ju varit en sur vinter med ovanligt mycket skit i skorstenen. Skall testa igen efter att han varit här!

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatsotning trasig KMP Uno

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur efter pannan men före dragbegränsaren eller med stängd lucka?
Finns det ingen rökgastermometer, går det bra med en stektermometer som tål 250°-300°C.

Bra att veta hur hög effekt brännaren går med. Det gör man genom att samla upp frammatad pellets under 6 minuter med brännaren i normal drift.
https://www.pellets.info/viewtopic.php?p=160388#p160388
Avviker effekten från 14 - 15 kW, justeras matningen och mätningen görs om tills önskad effekt erhålls.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar