Fråga om minskning av pelletsåtgång Janfire Flex a

Skriv svar
Norrbottning
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 jan, 2023 02:30

Fråga om minskning av pelletsåtgång Janfire Flex a

Inlägg av Norrbottning »

Hej!

Nyligt skaffat hus som uppvärms av Janfire Flex a-brännare. Eldningsvärmen går till panna som skickar till element med gamla manuella vridreglage samt till varmvattnet i huset. Jag kör brännaren på effektläge 3 dels för att de som gjort service på brännaren före jag flyttat in har sagt att detär läge 3 som gäller, och dels för att jag testat läge 2 (läge då underhåll inte är igång?) med följd att brännarens internskruv blev fylld med spån och stockade efter någon dag. I samband med stockningen så bytte jag det nedre lagret i brännaren där internskruven sitter, lagret var då helt sönder och skruven hade drivits direkt på axeln. Vet inte om det var på grund av trasigt lager som det stockade eller om det beror på något annat, har hursomhelst kört brännaren enbart på läge 3 sen dess. Upplever dock att systemet förbrukar onödigt mycket pellets, varmvattnen är kokhett och används ju inte särskilt ofta, så det skulle kunna minskas genom shunten på pannan, men då blir det ju så in i bomben varmt i huset. Skulle jag spara pellets om jag ströp elementens värmeutgivning och höjde värdet på shunten så mer värme går till elementen och mindre till det onödigt varma vattnet?

Jag antar att minska doseringstiden inte har så stor betydelse för pelletsbesparing, brännaren vill ju ändå gå upp till mitt inställda termostatvärde 80c?

Skulle det ge märkbar pelletsbesparing om jag sänker termostatvärdet på pannan till 70 c?

Eller är det bästa att sänka effektläget till 2 och se så brännaren funkar som den ska då?

Med vänliga hälsningar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fråga om minskning av pelletsåtgång Janfire Flex a

Inlägg av Stegatorparn »

Enda sättet att minska pelletsåtgången är att minska värmeförbrukningen. Rumstemperaturen ställer du in med shuntventilen på/vid pannan beroende på vilken panna du har. Kan vara bra att veta för bättre rådgivning.
Varmvattnets temperatur ställs in med blandningsventilen som mixar varmt vatten från pannan med kallt vatten. Brukar sitta nära pannans varmvattenutlopp.
Panntemperaturen har obetydlig inverkan på pelletsåtgången.
Om du ska köra med underhållsfyr eller kallstart, beror på hur ofta brännaren behöver starta. Man brukar använda kallstart om det går över en timma mellan starterna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrbottning
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 jan, 2023 02:30

Re: Fråga om minskning av pelletsåtgång Janfire Flex a

Inlägg av Norrbottning »

Tack för svar, bifogar länk längre ner till bild på pannan. En Albin. Inringat shunten som vrids till höger för att öka värmen till elementen. Tänkt att om jag vrider till vänster så går mer till varmvattnet? -20 c ute nu och har shunten på värde 4/8. Dragit rött streck vid varmaste röret, saknar dock något reglage där. Ser du var blandningsventilen är?

https://delafil.se/7e1eff871506185c/panna.jpg

Med vänliga hälsningar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fråga om minskning av pelletsåtgång Janfire Flex a

Inlägg av Stegatorparn »

Shunten kan inte påverka tappvattentemperaturen. Varmvattnet i pannans slinga får den temperatur pannan har för tillfället.
Kan inte se någon blandningsventil i bilden, men följer du den varma ledningen, borde det finnas en blandningsventil som även är inkopplad till en kallvattenledning. Saknas den, borde du installera en med hänsyn till skållningsrisken. Måste finnas i nyinstallation sedan 50 år tillbaka.
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe- ... -cu-35-60/
Kan vara en god idé att isolera rören i pannrummet för att minska förlusterna och sänka temperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar