Ingen spänning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pallecarlsson@me.com
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2023 15:09

Ingen spänning

Inlägg av pallecarlsson@me.com »

Hej! Har en Iwabo Villa S (från 2002) som har bytt kretskort för 2-3 år sedan. Efter ett stopp innan helgen (tömt förråd) så passade jag på att sota ur men efter detta vill den inte starta igen. Ingen diod lyser alls. Det är spänning från pannan men när jag mäter i kopplingsplint på kretskortet mellan K5-K6 visar den bara låg spänning (6 volt). Har bara en mätpenna, ingen multimeter. Har kollat överhettningsskydd och gränslägesbrytare och kan inte se att de har utlöst. Några tips?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ingen spänning

Inlägg av Stegatorparn »

Mellan dubbeltermostaten i pannan och kretskortets K5 finns det en brytare som känner av om brännaren sitter rätt mot pannan.
Eventuellt finns en brytare vid pannluckan som bryter strömmen om luckan öppnas.
Någon av brytarna kanske behöver justeras. Kan också vara brända kontakter i någon brytare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pallecarlsson@me.com
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2023 15:09

Re: Ingen spänning

Inlägg av pallecarlsson@me.com »

Ja, brännaren sitter fast monterad på en vikbar lucka på pannan (Effecta 220) och det sitter en brytare på pannan som bryter (pannan slocknar på alla displayer) om jag öppnar vikbara luckan. (Om jag trycker in den brytaren när luckan är öppen så tänds pannan). Sen finns även en gränslägesbrytare (tror jag det kallas) på brännaren som ligger mot plåten som är fastskruvad på vikbara luckan. Denna har jag inte feltestat men den används ju aldrig då brännaren inte tas loss. Jag har testat att bryggkoppla förbi överhettningsskyddet så det verkar inte vara det. Vet inte riktigt hur jag kan felsöka vidare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ingen spänning

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det ett kopplingsstycke som går att dra isär mellan brännaren och pannan?
Luckbrytaren ska koppla bort brännaren men inte hela pannan. Något stämmer inte med din panna och elschemat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pallecarlsson@me.com
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2023 15:09

Re: Ingen spänning

Inlägg av pallecarlsson@me.com »

Ja, denna kontakten sitter mellan brännare/panna. Ser inte helt bra ut på den blåa där? Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ingen spänning

Inlägg av Stegatorparn »

Där är du något på spåren. Ser lite överhettad ut. kan vara glappkontakt.
Skaffa en multimeter för vidare felsökning. Billigaste från Clas, Kjell, Biltema eller Jula duger gott.

I kontakten från pannan kan du mäta mellan svart och blå. Där ska alltid vara 230 V när luckan är stängd och överhettningsskyddet inte har löst ut.
Mellan brun och blå ska det vara 230 V när panntermostaten kallar på värme, annars 0 V.

I brännarkontakten kan du kontrollera förbindelsen mellan svart och K5 genom resistansmätning med lägsta område. I denna krets finns gränslägesbrytaren i brännaren samt överhettningsskyddet i brännarramen.

Nästa steg är brun och K1 och till sist blå och K6. Kontrollera infästningarna ifall det är glapp mellan kabel och stift/plint.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pallecarlsson@me.com
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2023 15:09

Re: Ingen spänning

Inlägg av pallecarlsson@me.com »

Tack för hjälp, ska undersöka!
pallecarlsson@me.com
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2023 15:09

Re: Ingen spänning

Inlägg av pallecarlsson@me.com »

Har fått igång det igen. Det hade varit glappkontakt i nollan där och bränt kontakten. Det enkla är det svåra. Tack så mycket för hjälpen!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ingen spänning

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar