Nibe Combi VX + VB20 stannar

Skriv svar
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Ja, som rubriken förtäljer har jag fått problem med att pannan stannar utan noterbar anledning. Igår när vi kom hem låg inomhustempen runt 17 grader och pannan hade stannat. Av all den pellets som var knökad i brännaren tog jag det som att den försökt starta om flera gånger men misslyckats. Felmeddelandet indikerade förövrigt Misslyckad start. Tog isär skiten och rengjorde allt, så var den igång igen. … Nu när frugan kom hem – jag är ännu inte hemma, var det samma visa men hon tror att hon fått igång den igen på en manuell omstart.

Vad kan detta bero på? Pannan har mer eller mindre kört på problemfritt dygnet runt sedan vi flyttade in i slutet av januari. Mottager ytterst tacksamt tips och tricks!
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Tror brännaren får lite för mycket bränsle. Minska lite på den gröna ratten i kretskortets bakkant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Mjo, det kanske kan vara något.

Kom också just på det att jag kanske bör titta på hur mitt fotomotstånd ser ut så att det inte är för smutsigt eller börjar bli dåligt.

Kan förövrigt nämna att jag satt i ny roster alldeles nyligen så det bör inte vara del av problemet. Och när den väl kör igång igen vid omstart verkar den ju ta fint så tändelementet mår gissningsvis också bra.

… Kanske får skruva lite framöver. Jag har hittills inte brytt mig överhuvudtaget om att öppna och kika på brännarens inställningar, eftersom den gått så fint hittills. Det kanske vore tid att göra det för att lära sig mer om hur detta fungerar. Dock trist om man gör det sämre än det var för att man är gröngöling. :?
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Skriv upp inställningarna innan du ändrar för att kunna gå tillbaka vid behov.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Yes! Bra tips! :)

Nå, den hade givetvis stannat inatt igen, så i morse innan jag gav mig av till jobbet tog jag mig en titt på fotomotståndet som var svartare än svart. Har nu torkat – hoppas dylik rengöring duger, av det och hoppas att det var det hela. Annars får jag börja kolla på inställningarna eller snacka med någon panntekniker.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Märkligt. Brännarens fotomotstånd sitter så skyddat att det synes omöjligt att det skulle bli sotigt. Det sitter i fläktkammaren där det råder övertryck mot brännarröret. Är det mycket damm i pannrummet, kan det vara det som sätter sig på linsen.
Körde med en VB20 i 9 år utan att någonsin torka av fotomotståndet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Okej. Tja, kanske har ingen någonsin gjort rent det. Vet inte exakt hur många år detta gått innan jag gjort rent det. Men ja, det är ett väldigt smutsigt/dammigt pannrum. Jag får ofta blåsa ur och torka rent detaljer.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Så var det dags igen …

Felmeddelandet gäller tändelementet, men, jag blir högst osäker då detta hände i … februari? (strul med e-posten har låtit mig förlora bl.a. det orderkvittot och därmed datumet för detta). Det var hur som helst inte så längesedan jag lät byta element. :? Så, kan det vara något fel med strömmen till elementet?

EDIT: PBS har nu varit vänliga att åter skicka orderkvittot till mig och jag bytte då element i mitten av februari. Förövrigt låter de meddela att jag naturligtvis har ett års garanti, men det fordrar ju naturligtvis att det är just elementet det är fel på.

Har försökt läsa torparns tråd om felsökning av dylika bekymmer men jag blir så jädra osäker när jag inte vet exakt vad och hur jag ska mäta. Var gång jag mekar bil och måste mäta något måste jag läsa innantill och göra det steg för steg … :lol: :lol: :lol: Ja, ni fattar nivån!

Men, bild och video finns av vad brännaren indikerar vid uppstart. Elementet tänds inte alls!

Foto indikeringar uppstart : https://drive.google.com/file/d/11O1vTL ... p=drivesdk

Video av uppstart och indikering : https://drive.google.com/file/d/16P7fvi ... p=drivesdk

Vad talar detta för?
I vilken ända ska jag börja?

Ev. kan någon ge mig en idiot-guide, steg för steg, hur jag mäter upp de olika delarna relaterade till tändfel?
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Finns en felsökning i manualen där tändelementfel indikeras med kontimuerligt korta röda blinkningar.
Kontrollera att lysdioden på halvledarrelät, sitter till höger om fläkten, blinkar. Tänds inte lysdioden, kan det vara fel på halvledarrelät eller kretskortet. En förutsättning för att lysdioden ska tändas och blinka är att en kabel mellan halvledarrelät och tändelementet går genom strömtransformatorn, som sitter bakom skruvens uttag.
Tänds lysdioden normalt, kan det vara avbrott i tändelementet, vilket kan konstateras genom ohmmätning med ett universalinstrument.
Konrollera även att tändelementets kablar är hela och rätt monterade. Schema finns i manualen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Tack Stegatorparn! Då ska jag pröva mig vidare. :)

Använd inte citering rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen / Moderator
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Nibe Combi VX + VB20 stannar

Inlägg av erxen »

Nå, dioden tänds vid start så det är sannolikt tändelementet – som förövrigt bara blir varmt på ena sidan. Noterade detta då jag plockade ur det en liten stund efter testet. Väntar nu på svar från PBS för att skicka in elementet för garantibedömning.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Skriv svar