Shuntstyrning Thermomatic EC Home

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Shuntstyrning Thermomatic EC Home

Inlägg av LasseGG »

Det är något som inte är som det skall med min styrning. Innegivare. Märker ibland att elementen är kalla, fast det är en grad kallare i huset än vad som är inställt. Fick det lite bättre genom att ställa upp maxtempen på framledning från 60 till 70. Framledningen är ofta varm då den sitter nära pannan. Vad kan vara felet?
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Shuntstyrning Thermomatic EC Home

Inlägg av LasseGG »

Nu fungerar systemet som mer eller mindre som On-Off-reglering med kraftig översväng. Det är framledningstempen som gör detta. Det är liksom aldriog lagomt öppet utan går mellan stora ytterligheter
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Shuntstyrning Thermomatic EC Home

Inlägg av LasseGG »

Ventilen var helt stängd, och elementen kalla. Framledningstemperaturen var hög, rören varma, men ingen värme ut till elementen. Jag ställde ventilen i hand och öppnade den till ca hälften, då sjunker framledningstempen och efter ett tag kan jag ställa den i auto igen och systemet börjar reglera som det skall. Hur kan detta vara möjligt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntstyrning Thermomatic EC Home

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som det är dålig kontakt någonstans. Kolla att alla kablar sitter fast ordentligt.
Borde finnas ändlägesbrytare i shuntmotorn. Kanske dålig kontakt i någon av dessa brytare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar