Kortslutning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Kortslutning

Inlägg av EFC »

Hej alla ni kunniga.

Idag gick plötsligt jordfelsbrytaren här hemma och en propp rök samtidigt. Dessutom såg jag att "grupperna" som är kopplade till elpatron i pannan hade lösts ut.

Jag bytte proppen, slog på alla brytare och startade upp pannan igen. Direkt när jag slog på pannan hände samma sak igen. Jordfelsbrytaren slog av, samma propp gick och "grupperna" till elpatron löste ut.

Jag valde så att koppla ur brännaren och körde igång allt igen. Nu går pannan, med patron, och allt annat fungerar.

Antar att felet ligger ngnstans i brännaren. Ngt i det elektriska slår ut när brännaren kopplas på.

Som ni märker är jag ingen elektriker.

Kan det vara så att tändelementet kortsluter systemet eller kan det vara ngt annat?
Kan jag med blotta ögat se om ngt i brännaren är trasigt?

Jag har en viking Bio från värmebaronen.

Tacksam för all hjälp.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Kortslutning

Inlägg av sunkman »

Tändelementet skulle jag gissa på. Testa o koppla ur det så får du snabbt svar.
Isåfall är det bara o byta det.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

sunkman skrev: tor 06 apr, 2023 16:56 Tändelementet skulle jag gissa på. Testa o koppla ur det så får du snabbt svar.
Isåfall är det bara o byta det.
Jag gjorde som du sa. En bra och enkel lösning. Med tändelementet bortkopplad flyter allt på som vanligt.

Ska lägga ny beställning.
Ser att Eldkraft, PBS.nu och Lohr.se har för 590kr.
https://www.eldkraft.se/produkt/Viking_Bio_Tandelement

Övriga säljer från ca 1000kr och uppåt.
Ngn som har erfarenhet av Eldkraft, Lohr eller PBS, eller ska man gå på de dyrare?

Tacksam för svar
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Kortslutning

Inlägg av sunkman »

Eldkraft och pbs är bra har beställt där ifrån o då va det inga problem 🤗👍
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

sunkman skrev: tor 06 apr, 2023 20:18 Eldkraft och pbs är bra har beställt där ifrån o då va det inga problem 🤗👍
Tack så mkt.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

sunkman skrev: tor 06 apr, 2023 16:56 Tändelementet skulle jag gissa på. Testa o koppla ur det så får du snabbt svar.
Isåfall är det bara o byta det.
Hej igen.
Har nu fått hem ett nytt tändelement och monterat det. Pannan startat upp och propparna utlöser inte. Positivt så långt. Dock uppstår ett nytt problem. Pannan startar men så fort några pellets trillar ner genom röret så börjar brännaren larma. Det tar inte många sekunder. Larmlampan lyser med EN lång följt av EN kort blinkning. Enligt manual jag hittar på nätet så hänvisas man till "se SW2/3 pkt 24". Denna punkt säger att switchen ska stå i läge OFF. Min switch står i läge OFF här.
Tändelementet blir varmt. Samma sak varje gång jag startar om pannan.

Ngn som vet vad felet kan bero på?
Detta fel hade jag inte innan tändelementet gick sönder.
Börjar bli såå trött på pannan :(
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kortslutning

Inlägg av Stegatorparn »

Blinkar lampan för låga samtidigt med larmlampan, kan det betyda för lågt fläktvarvtal.
Gör rent fläktbladen och kontrollera att fläkten roterar lätt vid beröring.

Kan eventuellt också vara tändelementets solid state relä som fick en dödskyss i kortslutningen.
https://www.electrokit.com/produkt/halv ... 3-32v-40a/
Kolla med en multimeter på reläutgången om spänningen pulserar som den ska eller ligger på jämnt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

Stegatorparn skrev: tor 13 apr, 2023 11:35 Blinkar lampan för låga samtidigt med larmlampan, kan det betyda för lågt fläktvarvtal.
Gör rent fläktbladen och kontrollera att fläkten roterar lätt vid beröring.

Kan eventuellt också vara tändelementets solid state relä som fick en dödskyss i kortslutningen.
https://www.electrokit.com/produkt/halv ... 3-32v-40a/
Kolla med en multimeter på reläutgången om spänningen pulserar som den ska eller ligger på jämnt.
Lampan för låga börjar blinka innan larmlampan går på. När larmlampan går på så slocknar lampan för lågan.

Vid en snabb titt hittar jag ett sånt här relä som sitter till höger om fläkten: https://www.pelletsbutiken.com/sv/varme ... gKWUPD_BwE
Vet inte hur jag lägger in en bild i detta inlägg.

Det relä som du hänvisar till, sitter det ngn annanstans i brännaren?

Tacksam för återkoppling
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kortslutning

Inlägg av Stegatorparn »

Vi pratar om samma relä som reglerar strömmen till tändelementet.
Mitt exempel har samma funktion, tål högre ström till ett betydligt lägre pris.
Konstatera först att ditt relä är felaktigt innan du byter ut det.
Relät ska skicka fram strömmen till tändelementet i c:a ett par sekunder långa pulser.
Det sitter en lysdiod på relät som lyser när relät ska leda. Den indikerar att styrsignal går fram, men inte att relät bryter eller sluter utgången.
Det ska gå att se in i brännarröret i ett mörkt rum om tändelementets färg förändras i takt med pulserna. Skruvmotorn ska då vara bortkopplad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

Stegatorparn skrev: tor 13 apr, 2023 21:46 Vi pratar om samma relä som reglerar strömmen till tändelementet.
Mitt exempel har samma funktion, tål högre ström till ett betydligt lägre pris.
Konstatera först att ditt relä är felaktigt innan du byter ut det.
Relät ska skicka fram strömmen till tändelementet i c:a ett par sekunder långa pulser.
Det sitter en lysdiod på relät som lyser när relät ska leda. Den indikerar att styrsignal går fram, men inte att relät bryter eller sluter utgången.
Det ska gå att se in i brännarröret i ett mörkt rum om tändelementets färg förändras i takt med pulserna. Skruvmotorn ska då vara bortkopplad.
Var ska lysdioden sitta? Jag hittar ingen.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

EFC skrev: mån 17 apr, 2023 07:43
Stegatorparn skrev: tor 13 apr, 2023 21:46 Vi pratar om samma relä som reglerar strömmen till tändelementet.
Mitt exempel har samma funktion, tål högre ström till ett betydligt lägre pris.
Konstatera först att ditt relä är felaktigt innan du byter ut det.
Relät ska skicka fram strömmen till tändelementet i c:a ett par sekunder långa pulser.
Det sitter en lysdiod på relät som lyser när relät ska leda. Den indikerar att styrsignal går fram, men inte att relät bryter eller sluter utgången.
Det ska gå att se in i brännarröret i ett mörkt rum om tändelementets färg förändras i takt med pulserna. Skruvmotorn ska då vara bortkopplad.
Var ska lysdioden sitta? Jag hittar ingen.
https://www.bildtagg.se/bild/ssv2vuhnyezqybibz5im1onj
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

EFC skrev: mån 17 apr, 2023 07:55
EFC skrev: mån 17 apr, 2023 07:43
Stegatorparn skrev: tor 13 apr, 2023 21:46 Vi pratar om samma relä som reglerar strömmen till tändelementet.
Mitt exempel har samma funktion, tål högre ström till ett betydligt lägre pris.
Konstatera först att ditt relä är felaktigt innan du byter ut det.
Relät ska skicka fram strömmen till tändelementet i c:a ett par sekunder långa pulser.
Det sitter en lysdiod på relät som lyser när relät ska leda. Den indikerar att styrsignal går fram, men inte att relät bryter eller sluter utgången.
Det ska gå att se in i brännarröret i ett mörkt rum om tändelementets färg förändras i takt med pulserna. Skruvmotorn ska då vara bortkopplad.
Var ska lysdioden sitta? Jag hittar ingen.
Bifogar bild på hur det ser ut för mig.
https://www.bildtagg.se/bild/ssv2vuhnyezqybibz5im1onj
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kortslutning

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ingen lysdiod på ditt reläfabrikat, utan enbart på kretskortet. Min gamla brännare från 2004 har ett relä med lysdiod och även det relä jag länkade till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Kortslutning

Inlägg av EFC »

Stegatorparn skrev: mån 17 apr, 2023 09:38 Finns ingen lysdiod på ditt reläfabrikat, utan enbart på kretskortet. Min gamla brännare från 2004 har ett relä med lysdiod och även det relä jag länkade till.
Ok, då är det nog bara att beställa ett nytt. Ett sånt som du länkade till...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kortslutning

Inlägg av Stegatorparn »

Har du konstaterat att relät inte pulsar strömmen till tändelementet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar