Idiotförklaring service VB20 sökes!

Skriv svar
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Idiotförklaring service VB20 sökes!

Inlägg av erxen »

Hej!

Mycket frustrerad fick jag alldeles nyss skruva ihop det jag dittills tagit loss och slå på pannan med sprucket, bubbligt brännarrör på plats.

Kort sagt, mitt inre brännarrör har börjat säga upp sig och jag var tvungen att beställa ett nytt. Urk så dyrt, imho. Beställde då bara själva röret, inte med gavel med ”inlopp”. Innan hade jag ju läst här på forumet hur enkelt det var, att det bara var att följa beskrivningen. MEN, eftersom jag då tydligen är rätt puckad – det är iaf så jag känner mig just nu, :oops: sade den där lilla pamfletten med typ 3 bilder om att byta tändelementet mig inte ett skit. Jag tog bort de fyra hörnskruven på den tjocka skyddsplåten kring röret, öppnade luckan i botten vid tändelementet och försökte bli klok på vad jag skulle göra för att bara ta loss själva röret. Fattade ingenting. Det är ju inte så mycket att gå på liksom … Iaf inte för den opraktiske.

Så, kan någon vänlig själ bistå mig med en steg-för-steg-guide för svagbegåvade vore jag ytterst tacksam. :wink: … Det känns ju inte så värst bra att köra systemet med ett brännarrör som börjat krackelera. Någon?

Tack på förhand!
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idiotförklaring service VB20 sökes!

Inlägg av Stegatorparn »

Ta först bort muttern som håller ner tändelementet mot brännarröret. Sitter under röret och notera vilket hål skruven sitter i.
Nästa steg är att genom luckan i botten, ta bort klamman som håller fast tändelementet och lossa kablarna. Notera hur de sitter.
Därefter kan plåten med brännarrör skruvas bort från brännarhuset.

Ställ sedan röret på en bänk eller golvet med mynningen ner och ta bort de fyra skruvarna som håller plåt och isolering på plats och demontera dessa försiktigt. Isoleringen är mycket skör, var försiktig. Notera också var flamvaktens sikthål är så isoleringen kommer rätt vid återmontage.
När brännargaveln är frilagd, demonteras de långa muttrarna. Notera hur många brickor det sitter mellan gaveln och fästplåt. De måste tillbaka vid återmontaget.

När brännarröret är frilagt, rätas plåtflikarna ut runt gaveln med en tång, så den kan separeras från brännarröret.
Sedan monteras gaveln på det ny röret och säkras genom att vrida plåtflikarna.
Återmontera sedan i omvänd ordning och glöm inte brickorna under brännarrörsgaveln.

Lycka till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Idiotförklaring service VB20 sökes!

Inlägg av erxen »

Tackar ödmjukast! Då ska jag göra ett nytt försök.
Stegatorparn skrev: lör 08 apr, 2023 09:39 Därefter kan plåten med brännarrör skruvas bort från brännarhuset.
Den yttre plåten menar du då? Den som sitter runt röret om man tittar på rörmynningen rakt framifrån?
Stegatorparn skrev: lör 08 apr, 2023 09:39 Ställ sedan röret på en bänk eller golvet med mynningen ner och ta bort de fyra skruvarna som håller plåt och isolering på plats och demontera dessa försiktigt. Isoleringen är mycket skör, var försiktig.
Nu är vi på insidan, eller hur? Nu är det de fyra skruven som sitter runt röret fast på sidan, genom bottenluckan om man säger?
Stegatorparn skrev: lör 08 apr, 2023 09:39 När brännargaveln är frilagd, demonteras de långa muttrarna. Notera hur många brickor det sitter mellan gaveln och fästplåt. De måste tillbaka vid återmontaget.
Osäker på var vi är nu och vilka skruvar som menas, men jag antar att det syns/märks när jag kommit hit …?
Stegatorparn skrev: lör 08 apr, 2023 09:39
När brännarröret är frilagt, rätas plåtflikarna ut runt gaveln med en tång, så den kan separeras från brännarröret.
Sedan monteras gaveln på det ny röret och säkras genom att vrida plåtflikarna.
Återmontera sedan i omvänd ordning och glöm inte brickorna under brännarrörsgaveln.

Lycka till.
Kanon! Tack! Superschysst av dig att hjälpa till. Det är verkligen uppskattat.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Idiotförklaring service VB20 sökes!

Inlägg av erxen »

Bry sig inte om ovanstående – det löste sig trots allt och bara jag väl blev tvungen och tog mig förbi det första ”rädd för att göra fel”-steget, visade det sig vara både lätt och snabbt gjort att ta isär en sådan brännare.

Med tvungen är historien helt enkelt sådan att det tog inte många dagar efter mitt förra inlägg tills brännaren lade av helt då elementet gick sönder. Nu har jag alltså bytt både brännarröret och tändelementet. Hoppas de vill vara med mig ett tag nu. Det blir ju fan dyrt det här … :lol:
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Skriv svar