KMP Lilla frö frågor

Skriv svar
Saftis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 jun, 2023 09:31

KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Saftis »

Hej, jag är på jakt efter att installera en pelletskamin i mitt hus som är uppvärmt med direktverkande el.
Jag tror det blir en KMP Lilla frö med dragfläkt men har eventuellt en väldigt dumt fråga angående kaminen med dragfläkt.

Vad händer om det blir strömlöst när kaminen brinner, eftersom "draget" försvinner så borde väl inte rökgaserna hitta ut ur huset, eller tänker jag helt fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Helt rätt, eftersom kaminen är beroende av draget, så kommer det att osa runt kaminen. Det är skillnad om man har kaminen ansluten till en skorsten som har ett självdrag.
Går kanske att komma runt problemet med en lämplig UPS som ger avbrottsfri el när strömmen försvinner, men det kostar ju en slant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Saftis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 jun, 2023 09:31

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Saftis »

Stegatorparn skrev: ons 14 jun, 2023 11:08 Helt rätt-------------------------------------------------
Är inte det farligt egentligen om det letar sig ut ur kaminen och sprider sig ut till resten av huset?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Säkert inte hälsosamt då det ligger och pyr och sprider kolmonoxid från ofullständig förbränning.
Det är nackdelen med kamin utan skorsten som är beroende av fläkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Saftis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 jun, 2023 09:31

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Saftis »

Blev ett litet svårt val om man ska köra utan skorsten eller med fläkt, har ingen befintlig skorsten i huset och tycker det blir så fult när man går upp med rör.
Saftis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 jun, 2023 09:31

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Saftis »

Stegatorparn skrev: ons 14 jun, 2023 11:08 Helt rätt, eftersom kaminen är beroende av draget, så kommer det att osa runt kaminen. Det är skillnad om man har kaminen ansluten till en skorsten som har ett självdrag.
Går kanske att komma runt problemet med en lämplig UPS som ger avbrottsfri el när strömmen försvinner, men det kostar ju en slant.
Du har ingen rekommendation på lämplig UPS? Är inte så haj på sånt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Har inga uppgifter på vad kaminen och Drag-fläkten har för effekt, men gissar max 50 W vid drift. Tändelementet har betydligt högre effekt c:a 250W - 450W så det går inte att starta upp kaminen med en UPS vid strömavbrott.
Ett förslag på UPS som kan driva kaminen vidare i en halvtimme vid strömavbrott.
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... ccessories
UPS-en har ett standard batteri som vid byte efter några år kan köpas på Clas Ohlson för 299 kr.
https://www.clasohlson.com/se/p/36-5460

Blir det ett strömavbrott, så stäng av kaminen så den eldar ner på ett kontrollerat sätt för att förhindra os och rök i rummet.
I annat fall går kaminen vidare tills ups-en slår ifrån och det kommer att osa runt kaminen ändå.
Laddningstiden för batteriet när strömmen kommer tillbaka är c:a 8 timmar.
Vill du köra kaminen även vid strömavbrott, kan ett litet elverk vara lösningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Saftis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 jun, 2023 09:31

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Saftis »

Den får jag köpa hem, tack.

Ja planen är att kunna hinna stänga av den på ett säkert sätt. Visst det kan hända när man inte är hemma men då får man hoppas på att den brinner ut innan batteriet tar slut.

Ska ta kontakt med en elektriker att installera ett intag på utsidan av huset och ett vanligt schukouttag på insidan så man bara kan byta till när det blir längre strömavbrott så man kan få värme.

Stort tack för hjälpen :)
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Abax »

Stegatorparn skrev: tor 22 jun, 2023 12:09 Har inga uppgifter på vad kaminen och Drag-fläkten har för effekt, men gissar max 50 W vid drift.
Funkar verkligen den UPSen till den kaminen, som jag förstått det behöver man ha en med ren sinuskurva?
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Föreslagen UPS är avsedd att användas till datorer. Kan inte tänka mig att en kamin är mer krävande på elkvalitet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hazzemick
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 27 jan, 2024 16:49

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Hazzemick »

Råkade ut för att styrningen till lilla frö dog. Kaminen gick men styrdes inte längre så jag var tvungen att dra ut sladden för att boota om. Naturligtvis stannade kaminen och den brann ju ett tag fortfarande naturligtvis, Ingen rök kom ut i rummet trots att DRAG inte gick kängre. Efter ombootningen går kaminen som den ska.
Jag misstänker ju nätavbrott/störning så jag kommer att skaffa en konverter mest för att bli av med ev spänningsspikar och klara korta strömavbrott.(som är vanligare än långa).
Har googlat ordentligt ang huruvida covertern mäste ge ren sinus eller om modifierad funkar. Svaren förvirrande. Har någon provat någon av de billigare med modifierad sinus? I så fall kan du väl dela dina erfarenheter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för konverter du har tittat på?
En UPS avsedd för datorer ger ren sinusspänning och klarar all känslig elektronik. Den uppfyller dina krav på filtrering av spänningen och levererar 230V vid strömavbrott med det inbyggda batteriet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hazzemick
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 27 jan, 2024 16:49

Re: KMP Lilla frö frågor

Inlägg av Hazzemick »

Tack Stegatorparn. Jo jag har tittat på olika UPS med ren sinus. Men nu har jag jag bara haft 1 driftstörning på 2 eldningssäsonger och då kom det som sagt inte ut någon rök i huset. Jag fick dock sota kaminen men det var ju inte för betungande.
Eftersom driftstoppen, hitills i a f, har varit relativt sällsynta och konsekvenserna inte så allvarligare, så avvaktar jag med en UPS.
Det säklart, får man ett längre strömbortfall (dagar) så är det nog vettigt at ha en UPS med en ordentlig batteri-backup. Men min vedkamin får väl gå för jämnan då.
Skriv svar