Ställa ner externmatningen på en A4.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av frallan »

Behöver man gå långt in i menyn för att ställa ner externmatningen, i så fall är det någon som då kan tala om hur man går till väga.

Har för mej att jag fått en hel "instruktionsbok" av någon här för länge sedan men kan inte hitta det. Det fanns mer beskrivning hur man går in i inställningarna än den jag har.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av Stegatorparn »

Om du har en mjukvara före 7.13.20 hittar du gångtid ext längre ner i driftmenyn, fabriksinställning 30 s.
Senare mjukvara har en separat meny under inställningsmenyn benämnd extern matn.
Där finns gångtid ext fabriksinställning 30 s.
Start extern och manuell tid gäller bara om man vill köra externskruven när brännaren inte är igång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av Snapphane »

När finns det anledning att sänka externmatningen?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av frallan »

Snapphane.
I mitt fall så vill jag se om man får in lite mindre pellets till koppen så det brinner mindre o längre tid, får lite för mörk aska så det är ett test.
Går ju även att öka fläkten något.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av Snapphane »

Ok, jag förstår.
Externskruvens gram/min kommer inte att i motsvarande grad påverka internskruven, utan bara den tid det tar att fylla internförrådet.
Om externskruvens matning sänks under internskruvens, så kommer internskruven att tömmas.
Om däremot internskruvens gångtid ändras så att den minskas, kommer den till koppen tillförda volymen pellets/tidsenhet (dvs tiden skruven går plus paus) att minska.
Så gjordes A3:s effektreglering. På min PlC-styrda kan jag ställa antal sekunder skruven ska gå.
Dvs under förbränningscykeln (=då fläkten går) sänder styrningen regelbundna pulser att skruven skall gå. Att gångtiden minskas medför att antalet pulser är oförändrat (tror jag….), men pauserna mellan gångperioderna blir längre.
Jag kan ej 3006-styrningen, men googlade https://www.ecotec.net/wp-content/uploa ... TM3006.pdf
Se sid 14 pkt 6 Effektreglering
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av frallan »

Har väl varit inne lite på det du skriver i början.
Men tack för filen, får läsa på lite där. 👌
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ställa ner externmatningen på en A4.

Inlägg av Snapphane »

Ok frallan. Ecotec inte så tokig om man ger den regelbunden kärlek
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar