CTC ecoflex varmvatten

Skriv svar
najkon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 okt, 2023 20:20

CTC ecoflex varmvatten

Inlägg av najkon »

Hej!

Jag har en CTC ecoflex pelletspanna som jag kört på elpatron under sommaren. Jag har inte ställt upp temperaturen på elpannan utan den har legat på 63 grader hela sommaren och det har funkat med både varmvatten och källarvärme.

Nu börjar det bli kallt ute och igår rengjorde jag pannan och körde igång den med pellets. Pannan går upp i temperatur som den ska (78 grader). Men på morgonen efter får jag bara ut ljummet varmvatten i kranarna. Jag har nu fått ställa upp blandningsventilen rätt mycket för att få ut det rekommenderade 55 grader som max till varmvattenkranarna. I min värld borde det vara tvärtom ? Maxtemperaturen på varmvattnet från kran borde varit lägre när jag körde pannan på elpatron 63 grader under sommaren. Nån som har en förklaring/gissning på varför det blir såhär ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC ecoflex varmvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Antagligen något galet med värmeväxlarpumpen eller flödesvakten. Går pumpen kontinuerligt, är det flödesvakten som kärvar och behöver rengöras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
najkon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 okt, 2023 20:20

Re: CTC ecoflex varmvatten

Inlägg av najkon »

Pumpen går inte kontinuerligt utan går igång när man spolar varmvatten. Flödesvakten står på max. Provat att lufta pumpen men det kommer bara vatten.

Tar vattnet en annan väg när elpatronen går ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC ecoflex varmvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Kanske är blandningsventilen som kärvar så termostaten inte hänger med. Kan du mäta temperaturen före blandningsventilen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
najkon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 okt, 2023 20:20

Re: CTC ecoflex varmvatten

Inlägg av najkon »

Temperaturen var högre från blandningsventilen när jag körde elpatron och pannan var 63 grader. Nu fick jag höja temperaturen på varmvattnet ca 12 grader med blandningsventilen och pannan är 78 grader. Det går inte ihop..
Skriv svar