Erfarenheter vettiga handlare

Skriv svar
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Erfarenheter vettiga handlare

Inlägg av erxen »

Halloj!

Vet inte riktigt om detta är rätt forumkategori men det är tänkt att handla om butiker/handlare inom pelletsbrännare och reservdelar. Jag vill helt enkelt kolla av med er vilka butiker och handlare ni gillar bäst, har goda erfarenheter av etc. Vilka tycker du är bäst?

Varför denna fråga beror på att jag bara haft hus och eldat med pellets drygt ett år nu och hittills handlat från PBS, som ju har både överkomliga priser och bra sortiment. Men, nu tycks det som att jag högst sannolikt inte kommer att fortsätta handla där längre om de inte skärper till sig. Lång historia kort mailar jag med dem nu för att mitt element, inköp i februari, lade av och jag skickade in det på garantin. Nu idag har de svarat att de fått elementet men att det inte kommer att gå på garantin för att ”man kan se att det är eldat utan roster”. … Jag har artigt svarat att jag alltid använder roster och aldrig fått för mig att elda utan, men det är inte utan att jag egentligen är förbannad och känner mig förolämpad. Fan …?! Jag är väl ingen jävla idiot heller?! Det säger sig ju själv att det, av flera anledningar, är dumt och dåligt att skippa roster och elda direkt på elementet. Jag vet fan ens om man skulle lyckas med en ordentlig tändning om man fick för sig att köra utan roster …?

Så, vilka handlare, utöver PBS ifall de nu står på sig med att blåsa mig på garantin, kan rekommenderas?
Jag har en Viking Bio 20.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Erfarenheter vettiga handlare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tråkig historia..
Det finns väl någon regel (om jag uppfattat det rätt..) gällande den treåriga reklamationsrätten, att om felet uppkommit inom sex månader efter köpet, ska felet anses ha varit ursprungligt. Men det är väl kanske svårt att bevisa.
Jag har ingen erfarenhet av PBS.

När det gäller brännarrör och roster så kör jag numera på en kopia från Lars-Inge i Slöinge (brukar annonsera på Blocket).
Mycket nöjd än så länge.

Gällande andra reservdelar så har jag köpt från Eldkraft. Dock med långa leveranstider ibland.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Erfarenheter vettiga handlare

Inlägg av Echo Foxtrot »

Jag har handlat något lite från PBS, men mest från Eldkraft. Då de senare ligger i närheten så är det smidigt att kunna köra inom och hämta ibland.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar