Brinner ut vid ca 20*C

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Brinner ut vid ca 20*C

Inlägg av kbking »

Hej
Har en Nibe Pellux 200 med PB10 brännare.

Brännaren ger startdos enl inställning och startar upp fint, men som sagt så slocknar den vid 20*C eller lite drygt det, sedan tre veckor tillbaka.

Jag har rensat skruven från sågspån, som det kanske fanns lite för mycket av. Men det löste inget.

Jag har frångått fabriksinställninarna en aning, som står i brännarkåpan. Efter att jag gjorde det förra eldningssäsongen så fungerade panna och brännare bra. Största ändringen gjordes i inställningen för fotocellen, som står på max 9 istf 5.

Jag håller där. Vad kan problemet bero på?

Mvh
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brinner ut vid ca 20*C

Inlägg av Stegatorparn »

Eldar brännaren ur normalt, stoppar matningen och fläkten efterblåser i inställd ureldningstid eller hur sker stoppet?
Lyser LD1 när den stoppar?
Vad är det som håller 20°, pannvattnet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Brinner ut vid ca 20*C

Inlägg av kbking »

Ursäkta att det dröjde.

Jag återsställde till fabriksinställningarna. Brännaren ger då startdos och startar upp fint. Men den eldar med startdosen väldigt länge tycker jag och någon eldningsmatning blir inte av (hur ofta ska den mata?), möjligen en. Sedan syns genom glaset att lågan falnar och försvinner och ld1 släcks, och då kommer det en matning och ld1 tänds igen, men men bara för att slockna.

Sedan tar ureldningen vid och slutförs. Sedan upprepas samma igen.

Innan ändringen till fabriksinställningarna nu idag så hade pannan värmt med el. Den var uppe i temp, men brännaren skulle tagit vid och höjt temp ytterligare enl inställt frånslag på 85 *C. Men temperaturen höjdes inte alls med brännaren, utan stod på samma när den gick in i ureldning, som det verkade efter nästan bara (osäker här) startdosen.

Kan fotocellen/flamvakten vara kass, trots att LD1 verkar funka med låga, icke-låga
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brinner ut vid ca 20*C

Inlägg av Stegatorparn »

Flamvakten reagerar på ljus och fungerar tydligen.
Verkar som den hoppar över driftfasen och går direkt till ureldningen.
Kontrollmät om det ligger 230V på termostatfasen ansluten till K1 på kortet under hela förloppet.
Kan ju vara glappkontakt i någon anslutning eller drifttermostaten.

Matar skruven fram pellets med jämn hastighet? Om den har tveksam funktion eller inte orkar, kan det vara kondensatorn i motorns kopplingsbox som är dålig.

Annars är jag rädd att processorn flippat ut och då är det kretskortet som får bytas.
http://ekontroll.com/reservdelar/iwabo- ... a-s1x-pb10
Någon garanti kvar?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar