Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Har en Janfire kombipanna med en Janfire Flex-A brännare som jag inte lyckats bli kompis med sedan vi flyttade in i huset.

Brännaren startar och går jättefint, ibland i flera dagar men till slut löser flamvakten ut.
Vid stopp är det fullt av pellets I brännkoppen och vad jag kunnat se inga svedda pellets, som att den glömmer att dra igång elspiralen(?). Tömmer jag brännkoppen startar den igen precis som vanligt.

Har bytt ut elspiral, hängsäkring, automatsäkring. Öppnat upp och gjort rent både panna och brännare utan framgång. Till slut fick jag nog och köpte en likadan begagnad brännare. Flyttade över elspiralen och den startade fint men efter några dagar upprepar sig problemet.

Nu har jag slut på idéer, hjälp!
Kan tillägga att en servicetekniker varit och kollat på brännaren och kommit fram till att "allting fungerar men den fungerar ju inte"
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Stegatorparn »

Är startdosen tillräcklig så att slitsarna framför tändelementet är täckta?
För liten startdos kan bero på mycket spån i skruvinloppet, både i brännaren och externskruven.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Det är fritt från spånar både vid intern- och externskruv.
Hur kontrollerar jag startdosen på bästa sätt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag vet, går det inte att justera startdosen. Skruvens gångtid (70 sek) är ställd i programmet.

Startdosen kan du kontrollera genom att avbryta starten, bryt strömmen till brännaren, när internskruven stoppar, ta ut brännaren och se om slitsarna är övertäckta.
Töm brännkoppen på pellets, sätt tillbaka brännaren och gör en omstart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Jag ska testa nästa gång brännaren stannat, och kontrollera tiden för matning.
Misstänker dock att jag kan utesluta detta problem eftersom jag har två nästan exakt likadana brännare (den ena har gamla styrboxen och den andra har den nya) som har samma symptom.
Den enda del jag flyttat över som kan vara gemensam nämnare är elspiralen. Kan det vara möjligt att den bara går ibland?? Den är dessutom i princip helt ny.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Stegatorparn »

Enligt din beskrivning verkar spiralen misstänkt. Har du kontrollmätt resistansen med ett universalinstrument när den inte tänt?
Kan vara ett brott i värmetråden som ger sig tillkänna när spiralen blir varm och utvidgar sig.
Kan också vara något glapp i kabelanslutningarna mellan spiral och styrbox.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Idag har flamvakten löst ut två gånger. Startdosen ser ok ut.
Satte in en annan elspiral jag hittade i pannrummet. Den tände som den ska iallafall, återstår att se om historien upprepar sig
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Brännaren lade av igen efter tre dagars felfri drift med felkod flamvakt. Brännkoppen full med pellets en bit upp i nedfallsröret. Några få svedda pellets I botten.

Läste något om fläktspänning i ett annat inlägg, annars har jag slut på idéer?!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Stegatorparn »

En förutsättning för att brännaren ska tända är att fläkten går med korrekt varvtal. Går fläkten trögt med för lågt varvtal eller inte alls, kyls inte tändelementet med risk att det går sönder och ingen eller för lite värme når pelletsen för tändning. Kontrollera att fläkthjulet går lätt och rullar länge efter en puff. Det kan även vara lämpligt att göra rent fläktbladen med tryckluft eller tandborste.

Fläktspänningen kan man mäta i apparatuttaget i brännarens bottenplåt för de olika driftfallen, start och effektlägena 1-4.
För den gamla boxen med vred gäller:
Start: 90 V
Läge 1: 75 V
Läge 2 o 3: 95 V
Läge 4: 140 V
Dessa värden är fabriksinställningar för en felfri fläkt. De kan ha justerats med potentiometrarna under plåtbrickan under panelen och ha andra värden.

För nya boxen med knappar gäller:
Uppstart: 90 V
Läge 1: 60 V
Läge 2: 75 V
Läge 3: 90 V
Läge 4: 120 V
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Tack! Ska köpa en multimeter på väg från jobbet imorgon och mäta fläktspänningen. Fläkten snurrar ordentligt bra!
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Drog ner fläktspänningen som stod rejält högt. Justerade ner fläkten på läge 2 så långt det gick men fick inte ner den lägre än ca 85V.
På läge 3 ställde jag fläktspänningen på 90V.

Pannan gick fint i 2 dagar på läge 2 innan flamvakt löste ut. Testade på läge 3 och den stannade efter ca ett dygn. Upplever att den stannar tidigare i läge 3..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad blir det för färg på sotet på pannans sidoväggar?
Det gäller att anpassa fläktinställningen till matningen i varje effektsteg du använder.
Använder du brännaren med nya eller gamla boxen? Det är skillnad på effekten i läge 3 mellan boxarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haaank
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 27 nov, 2023 20:03

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Haaank »

Nya boxen kör jag just nu.
Sotet är nästan lite brunaktigt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av Stegatorparn »

Då har du en rätt bra förbränning med god balans mellan matning och fläkt.
Blir det mycket rester kvar i brännaren efter en eldning, kan du öka fläkten lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire flex-A flamvakt löser ut hela tiden!

Inlägg av johannaj »

Hur har det gått med denna?
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar