Misslyckad start Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
alme
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 dec, 2023 10:34

Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av alme »

Hej!

Bor i en villa med gammal oljepanna. Första året funkade det bra med pelletsen men sedan förra året har det bara krånglat. Vi har tyvärr bytt pellets till Laxå 8mm så det kanske kan vara en anledning men nu har vi 3 pall med den sorten så det måste liksom bara funka.

Vi får misslyckad start varje natt och dessutom flera gånger varje dag. Det går alltid bra precis när jag sätter igång den men sen får jag misslyckad start efter ca 1-5 timmars drift.

Har läst på forumet och lärt mig massa men kommer inte till bukt med det. Har gjort följande
- ställt om till högt drag
- mätt startdos - endast 28g!
- ökat startdos på lilla ratten men inte fått någon skillnad.

Hur ökar jag startdosen ytterligare?

Är det någon som har ytterligare tips eller tankar?

Hade gärna skickat med lite bilder men vet inte riktigt hur.

Stort tack för all hjälp!
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av Echo Foxtrot »

Vad är min och max inställning för startdos enligt manualen? Vad är den i verkligheten? Ta tiden.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av Stegatorparn »

Allvarligt att startdosen inte är större än 28 gram. Bör vara mellan 75-120 gram.
Lutningen på matarskruven ska vara 35°-40°.
Låg matning kan bero på mycket spån i skruvinloppet. Rensa!

Hur ser det ut i brännarröret efter en misslyckad start?
Fullt med pellets och aska eller rent roster?

Sedan är det alltid bra att veta hur mycket brännaren matar fram under normal drift under 6 minuter. Samla upp pelletsen som matas fram i en plastpåse och handmata brännaren under tiden från en hink med pellets. 340 gram ger en lagom effekt på c:a 15 kW i lågeffektläge.
I lågeffekt kan man justera både fläkt och matning. Modulering bör man undvika då den endast växlar upp till högeffekt men ej ner till lågeffekt igen.
Vet man matningen vid 6 minuter, är det lätt att ställa in densamma efter en ny leverans pellets för att undvika problem.
Fläkten behöver man inte röra när man väl fått till en bra förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
alme
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 dec, 2023 10:34

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av alme »

Tack!

Rensade förrådet igår. Massa spån såklart! 😅
Därefter körde den bra i 5h, sedan misslyckad start igen.

Ställde idag om till högsta startdosen och den har nu gått i 4h. Förmodar att den kommer stanna snart igen. Vet inte vad maxdos är eftersom det bara är en liten ratt och har inte hittat något i manualen om det.

Vid nästa stopp ska jag mäta startdosen igen. Hann inte det imorse. Sen ska jag även testa att mäta matning under 6 min enligt ditt tips!
alme
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 dec, 2023 10:34

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av alme »

Efter misslyckad start är det tomt på rostret . Inga pellets eller aska.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av Stegatorparn »

Blir det misslyckad start vid kallstart och inte under drift, kan man misstänka att spiralen har släppt från skruvens axel eller slirar mellan skruv och motoraxel.
Plaströret kan ha vridit sig så hålet inte pekar uppåt.
Samla upp och väg den pellets du får när du kör skruven via ett vägguttag under exakt en minut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
alme
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 dec, 2023 10:34

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av alme »

Tack för tips, ska mäta imorgon!

Vad menar du med att plaströret kan ha vridit sig så att hålet inte pekar uppåt? Är det under pelletsbehållaren du menar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start Viking Bio

Inlägg av Stegatorparn »

Förmodar att du har Värmebaronens originalskruv 1,5 eller 2,5 meter och ett Mafa förråd. Inte så vanligt att skruven vrider sig om utmatningsdelen är fastdragen kring röret. Det borde du ha märkt när du rensade bort spånet och satte tillbaka skruven innan du fyllde på pellets.

Kontrollera om motorn roterar normalt när den matar fram pellets. Har den svårt att starta eller hackar, kan det vara kondensatorn i motorns kopplingsbox som gått i pension. Kondensator kan du köpa här https://pelletsteknik.se/oevrigt/kondensator/

Det finns en felkälla till som är väldigt ovanlig och det är ett plastdrev i växellådan som kan ha skadats.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar