Iwabo villa s1x blåser ur pellets. Övriga funderingar..

Skriv svar
Felbjo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 26 dec, 2023 17:19

Iwabo villa s1x blåser ur pellets. Övriga funderingar..

Inlägg av Felbjo »

Jag bor permanent första året i hus med pelletseldning och har en iwabo villa s1x i en gammal egor-v25.

Som alla vill man ju hålla ner förbrukningen så gott de går. Bytte från 8mm till 6mm tidigare i vintras då min lev. Slutat med 8mm och hade i samma veva en yrkesman som justerade brännare med rökgasinstrument.

Jag upplever dock nu mer än tidigare att jag har väldigt mycke aska å oförbränd pellets när jag sotar. Misstänker att brännaren blåser ur en del pellets ur koppen plus att det studsar ur en del trots att jag har hängt dit en pelletsproms i brännaren. Kan man göra något åt detta?

Ligger på uppemot tre säckar/dygn i förbrukning på 2 personer i 120m2 äldre smådragigt hus plus 40m2 källare som jag inte har speciellt varmt i. 18-20 grader inomhus i övrigt.. konstaterade att sotaren inte lagt tillbaka en lucka i bakkant av pannan vilket tidigare gjorde att jag eldade rätt förbi pannan istället för genom rökgångarna i pannan. Satte i denna häromdan men typ samma förbrukning dock en sänkning av rökgastemp från 250 till 200 grader..

Tips för optimering av anläggningen mottages tacksamt.. sneglar mer å mer på värmepump då ekonomin i denna anläggningen är ohållbar för tillfället..
Eldar 6mm pellets mot Iwabo s1x - egor-v25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo villa s1x blåser ur pellets. Övriga funderingar..

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan har två direktspjäll, främre (nedre spaken) och bakre (övre spaken), som ska vara stängda. Det finns också en sekundärluftsventil nertill på pannans baksida som också ska vara stängd.
Tycker 200° rökgastemperatur är något högt.
Hur många blink har potentiometer 2?
Har du mätt brännarens effekt, vikten av pellets som brännaren matar fram under 6 minuter i normal drift? Man handmatar brännaren i fallröret under tiden så den inte slocknar.
Vikten av pelletsen i kg x 4,8 x 10 = inmatad effekt i kW.
Vad blir det för färg på sotet på pannans eldstads sidoväggar?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Felbjo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 26 dec, 2023 17:19

Re: Iwabo villa s1x blåser ur pellets. Övriga funderingar..

Inlägg av Felbjo »

Jag har bara en spak till främre spjället, detta är helt stängt. Den bakre luckan jag satte tillbaka fick jag tillbaka bakifrån när jag tog bort spjälluckan på rökröret. Känns mer som nått man tar bort vid sotning. Den sitter i höjd mellan undre och övre rökkanaler i pannan. Om sekundärventilen är rund på baksidan så är denna också stängd.
Jag har 5 blink och förbränning justerades med ett testinstrument då jag hade installatör här tidigare i vintras. Dock var detta före jag satte tillbaka den bakre luckan om det nu kan påverka vilket det inte borde tycker jag…då hade jag som sagt 250 gr rökgas. Det tyckte hon var normalt…

Nu när jag kollade har jag 190 grader..

Har inte kollat effekt manuellt, kanske skulle göra det för å säkerställa..

Men jag tycker väldigt mycket pellets hamnar i botten på pannan som sagt, kan inte vara optimalt?

Sot på pannväggar är grått och släpper lätt när jag skrapar

Vad är vredet med en pinne å en ratt till som sitter under shunten?

Tack på förhand!!
Eldar 6mm pellets mot Iwabo s1x - egor-v25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo villa s1x blåser ur pellets. Övriga funderingar..

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren verkar rätt injusterad.
Vredet med pinne är en dragregulator som via en kedja eller wire reglerar luftintaget i askluckan vid vedeldning för att förhindra kokning.
Vid pelletseldning ska denna lucka vara tät.

Har pelletsen hög fallhöjd och får bra fart, kan det vara som du misstänker att pelletsen studsar ut.
Ett foto på installationen vore värdefullt. I denna Allmänna flik går det bara att länka bilder från en bildsajt.
Lägg in en bild direkt i forumet i en ny tråd under fliken Iwabo istället.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar