Äldre TA-shunt - 180-grader reglering

Skriv svar
frenchie
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 12 aug, 2012 16:22

Äldre TA-shunt - 180-grader reglering

Inlägg av frenchie »

Jag har en TA-shuntkran som ursprungligen var för 180° handmanövrering. För ca 25 år sen klämde jag dit en originalmotorn till en Danfoss ECM Comfort 100M med 90° shuntmotor. Jag har lossat muttern och ställt hela motorn i antingen "vinter-" eller "sommar-läge" så reglerområdet lirat ihop med kranen. Men nu börjar det bli så slitet att muttern allt som oftast släpper och hela motorhuset medroterar då och så till vansinnesvärme.

Bild

Hittar inte längre dokumentet som beskrev typ-beteckning på TA-kranen men det är säkert många som känner igen den. Jag är liiiite sugen på en 180° ställmotor...

Vet inte vilken typ av styrning bef. motor har men gissar på vanlig 24V's polvändning för den har mikroswitchar som klickar i ändlägena.

Någon som har tips? Ja, jag har läst äldre trådar men det verkar som de flesta produkterna som länkas till är antingen en tillverkade längre eller brutna länkar.
/Mvh, Johan Grimm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Äldre TA-shunt - 180-grader reglering

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kollat om din Danfoss-motor har justerbara mikrobrytare som den här Esbe-motorn.
https://www.esbe.eu/sv/produkter/vridan ... 90-3-punkt
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar