Janfire NH brännar bekymmer/arbetstemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Robban80
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 28 jan, 2018 14:54

Janfire NH brännar bekymmer/arbetstemp

Inlägg av Robban80 »

Hejsan

Nån som vet vad brännarkoppen/brännarn ska ligga i för "arbetstemp" om de nu finns en sån?
Min går upp till 395c sen helt plötsligt går den ner till 368/365c å den står länge på 370/380c
Har man läckage för den vandrar så mycket i temp på brännarkoppen eller är de nå annat för ja vet de finns ju hur mycket som helst man kan ställa in brännarn på.
Rökgastempen ligg mellan 130-150c kan ej mäta luften eller verkningsgraden på pannan

Ja vet att ta hit en service person som kan ställa in den kostar pengar som fan för man bor ju jävlar i världens ände sist när ja pratade med en som kunde så skull de kosta närmare 8000:- bara för han skukll köra hit då har han ej ens börjat göra nånting sen tro ja de va 1500:-/h sen skull han ju hem igen tror at slut notan skull bli nånstans över 20k å det är över 5 år sen
Nu kanske de har kommit fler som kan ställa in den har ej kollat men vet ej va man ska göra snart förutom att ta hit en som gör jobbet så den går billigare.

Janfire NH brännare
Pellux 200 pellets kamin
Den ligger på 30.81kg pellets per 24h
Huset mitt är totalt 150kvm
Den kör mellan 9-12kw
Motdragslucka Tigex 25


Ha hållit på att prova olika saker men när brännarn startar så tar det 1tim 30min innan den stänger av ha ställt in allt ja kan göra i menyerna med vad pellets väger å va den ger nu håller ja på med olika kw den ska gå på.

Ha satt brännaren så den ska starta upp vid 75c å stanna vid 80c...... när den startar så går den ner till 65c sen tar det som sagt 1tim 30min för den att komma upp till tempen där den slår av.

Har t.om satt så brännarn ska starta vid 360c på brännarkoppen men den går ända ner till 0c å startar om allt hela tiden. En kallstart blir de fast ja ha sänkt tiden för det ändrat underhållseldningen me.

Grannen min har en flex-a äldre modell å en gammpanna sen ja vet int när deras hus ligger på 270/220kvm å dom ligg på ca 14-20kg per dag beroende på hur kallt det är.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH brännar bekymmer/arbetstemp

Inlägg av Stegatorparn »

Kände inte till att brännaren kan styras av brännkoppstemperaturen.
Brännaren styrs ju av panntemperaturen som ställs in i pannans display.

En viss uppfattning hur effektiv förbränningen är får man av sotets färg på pannans eldstads sidoväggar.
Ljusgrå/ljusbrun = bra förbränning. Vitt = för mycket luft. Mörkgrå/svart = för lite luft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar