Janfire-NH med Lambdasond

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mats-i-Gbg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 29 jan, 2024 10:20
Ort: Göteborg

Janfire-NH med Lambdasond

Inlägg av Mats-i-Gbg »

Hej
Har ny en Janfire-Flex-A med vred som har krånglat lite under december. Jag bytte ut 5 kondensatorer sedan har den fungerat bra.
Jag fick god hjälp att välja rätt kondensatorer, med rätt "ben-avstånd" och rätt mikro Farad värde utav Tema elektronik i Nordostpassagen.
https://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html
Spara denna adress. Jag betalade 55 kronor för de två större kondensatorerna vid utgången till fläkt + matarskruv samt de två elektrolyterna efter nätdelen samt en liten kondensator som sitter bredvid ett motstånd som brukar vara ganska bränt 22kilo ohm.
Efter att jag bytt kondensatorerna fick jag justera fläktens spänning för läge 1 + 2, det är dessa jag använder.
Det sitter ett "apparat uttag" under Janfire-Flex-A, man kan koppla detta uttag till en grenkontakt och mäta spänningen med en AVO-meter.
Tänk bara på att på Janfire-Flex är VÄXELSPÄNNING och välj gärna 600 volt och dubbelkolla att sladdarna i instrumentet sitter för att mäta spänning!

Okej nu funderar jag på att byta brännare till en nyare Janfire-NH och sedan koppla till en Lambda sond.
Har sett att det finns en del Janfire-NH på blocket och på Facebook marketplace men vet inte om alla fungerar.
Robert Ingvarsson på Janfire säger att man kan bygga om äldre Janfire till att passa med Lambda sond, har någon info om detta?
Eller måste Janfire-NH vara av en viss version?
Tacksam för råd.
Janfire-Flex-A, Laddomat 21, Calmar V33 med två Acc. tankar
Villa (1926) 3 vån + källare ca 350 m2
Skriv svar