Trasigt spjäll?

Skriv svar
Isabellbello
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 feb, 2024 08:38

Trasigt spjäll?

Inlägg av Isabellbello »

Jag har en kombipanna Albin villa combi 720 som har nått spjäll som man kommer åt från sotkanaler och framifrån där pelletsbrännare är inkopplad. Det spjället styrs genom en spak där man kan välja ”öppet eller stängt” på framsidan av pannan bredvid pelletsmataren, alltså framluckan.
Det spjället är helt sönderrostat och jag undrar ifall man kan byta, men isåfall till vad?

En djungel dehär med pannor och delar och funktioner m.m. Jag blir tokig snart….
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasigt spjäll?

Inlägg av Stegatorparn »

Nu vet jag inte hur din panna ser ut inuti, har bara sett den på utsidan. Spjället som manövreras från fronten vid pelletsbrännaren ska alltid vara stängt, annars går värmen direkt ut i skorstenen. Det används bara när man startar upp en vedbrasa. Är det rostigt ska man försöka laga det eller se till att det är permanent stängt.
Spjället i rökkanalen vid panntoppen ska alltid vara helt öppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Isabellbello
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 feb, 2024 08:38

Re: Trasigt spjäll?

Inlägg av Isabellbello »

Det kommer inte gå att laga då det är helt sönderrostat. Vad kan man sätta för där permanent?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasigt spjäll?

Inlägg av Stegatorparn »

Beror på hur det ser ut, om spjället är vertikalt när det är stängt eller horisontellt. Om det går att lägga en plåt över eller hur man kan lösa det. Kommer man åt att svetsa? Axeln finns väl kvar?

Går det att ta ett foto, kan du starta en ny tråd i "Övriga fabrikat" och lägga upp fotot där. Det går också att få in ett foto här, men då måste du först lägga upp fotot på en bildsajt t.ex forumbilder.se och sedan länka dit i inlägget. Där försvinner fotot tyvärr efter ett antal månader.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Isabellbello
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 feb, 2024 08:38

Re: Trasigt spjäll?

Inlägg av Isabellbello »

https://i.postimg.cc/Wz4Gq5tg/IMG-3958.jpg

Där finns bild på trasiga delen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasigt spjäll?

Inlägg av Stegatorparn »

Det där ser inte så enkelt ut.
Prata med någon svetskunnig om han kan sätta en 3mm plåt över hålet med en mig-svets eller pinnsvets. Det behöver inte vara 100% tätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Trasigt spjäll?

Inlägg av Eldvin »

Bryt bort spjället! Ett direktspjäll. Kapa till en plåt som täcker hålet. Svetsa två bultar på varsin plattjärnsbit som mothåll bakom kanalen. Borra hål i plåten å trä igenom bultarna å sätt på en mutter löst. Tryck dit plåten å vrid bultarna så dom låser och dra åt muttrarna.
Skriv svar