Cirkulationspump Byte

Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Cirkulationspump Byte

Inlägg av lennart wiklund »

Hej! Min cirkulationspump till pannan (radiatorerna börjar säga upp sig. Pumpen är en Röd grundfos,suttit där sedan 1984-86 nångång. Ingen märkning på den,men reglerbar i tre steg. Jag kör den jämt på steg 1. Men nu till min fråga! Det verkar ju vara en hel djungel detta. Huset byggd 58. Tvårörssystem. Grova rör. Pannan står i källaren och sedan har vi två våningar upp. Dvs 3våningar upp vattnet skall gå.
Vad ska jag sikta på för pump?

Mvh// Lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Cirkulationspump Byte

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har samma typ av hus, 2 våningar och källare och värmen cirkulerar med en Grundfospump Alpha2 25/40. Min ligger på konstantkurva I och drar 7 W.
Har alltid valt Grundfos pumpar då jag anser att de har den högsta kvalitén. Inte den billigaste men pålitlig. Det finns i längd 130 mm och 180 mm. Mät på befintlig pump för rätt pump.

Antal våningar har ingen betydelse för pumpvalet. Det är systemtrycket som får anpassas efter höjdskillnaden mellan systemets lägsta och högsta punkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar