Janfire Flex-A brännare fungerar ej i effektlägge 3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Janfire Flex-A brännare fungerar ej i effektlägge 3

Inlägg av Tronci »

Hej!
Har en lånebrännare som har gått bra i lägge 2 - sommar.
När jag bytte till effektlägge 3 - mitt i pågående bränning - gick bra med underhållslåga tills den skulle starta på nytt... det hände ingenting!!!... :(
Tempen i pannan sjönk till 50 grader ( borde slå på vid 68 grader ) så jag var tvungen att gå genom avstängnings/uppstart proceduren och starta den i efekt 2.
Provat detta 2 ggr. men fått samma fel...

Har någon fått samma problem? :?
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
TRX
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 27 nov, 2005 16:41
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av TRX »

Halloj!
Jag har samma problem. Jag fick min instalerad förra veckan och igår skulle jag slå över till läge tre och fick samma resultat som du. Slog över till nollan och stängde sedan brännaren på huvudström brytaren, sen slog jag på ström brytaren igen och vred till läge 4 då startare brännaren. När den gått ett tag slog jag över på läge 3 och den har funkat hela natten. Ska höra med han som monterade vad felet är idag....
Lycka till!
Panna: HP-65
Brännare: Janfire-05
Lundbergs hus bygt 65/ 109 m2 boende yta 36m2 ekonomidel.
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Inlägg av Tronci »

Hej TRX!

Tack för ditt svar! Hoppas att du kan ta reda på mer om detta.
Just nu vågar jag ej "leka" för mycket med brännaren för vi har - 12 grader ute... :(

Have a nice day! :)
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Patrik6
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 11:38

Inlägg av Patrik6 »

Jag har samma problem kan ej köra på läge 3 underhållslåga.


Min kör till och frånslag med termostaten.


Efter uppnåd temp stängs hela brännaren av, fast jag har spänning fram.


Flex-A 1 år
Patrik6
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 11:38

Inlägg av Patrik6 »

Nu skall jag sluta gnälla!

Efter ett år har jag äntligen fixat min janfire.

Nu går den på läge 3

Elektrikern som servicemannen anlitade hade kopplat fel.

Han hade vänt på fas och termostat kabeln, och även kopplat fel i termostathuset.

Den elektrikern kommer aldrig mer in hos mig.
TRX
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 27 nov, 2005 16:41
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av TRX »

Jag fick besök av montören igår och när jag visade honom brännarn så funkade den utan problem..... :oops: Han sa dock att om de skulle vara problem igen skulle han byta styrenheten... :D
Panna: HP-65
Brännare: Janfire-05
Lundbergs hus bygt 65/ 109 m2 boende yta 36m2 ekonomidel.
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Hej alla pelletsfreak,
antar att ingen av er är vaken nu men jag har samma problem som några av er beskriver. Jag fick brännaren installerad idag och det fungerar tyvärr inget bra.

Jag har två problem som det verkar.
1. Jag kan inte köra upp pannan i mer än ca 70 grader, över det så löser någor i brännaren ut så det bara blinkar rött. Detta kan jag leva med under natten men...
2. När pannans termostat slagit ifrån (vid 70 grader alltså) så startar brännaren inte om (jag kör på effektläge 3) utan fläkten står bara och blåser. Jag har väntat i ca 30 min sedan startat om den "från början".

Finns det någon kunnig och just nu vaken person som kan ge mig ett tips, på åtminstone problem 2, så kan jag gå och lägga mig sedan :)
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Vilka larm är det som blinkar på brännaren??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Vad är det för lampor som blinkar ??
Det verkar som det går för varmt så den löser ut :roll:

Obs... hoppas du rengör brännarkoppen från pellets
när du startar om .... om det är mycket pellets i koppen
och du gör en omstart , fyller den igen pellets och du kan få
en gengas smäll ..... inget roligt och du kan förstöra panna
eller brännare :roll:

Kolla denna topic om larm ......
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2239
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Hej alla, särskilt spliffan och Micke,
Larmet som blinkade tror jag var (fick lite panik och tyckte hela pannrummet lyste rött) termokontakten. Alltså trots att inte pannan var uppe i temp så var det för varmt i brännaren. Detta har jag försökt att lösa genom att tillfälligt sänka panntemperaturen till ca 70 grader.

Det mest akuta problemet igår var annars att brännaren inte startade om när termostaten slagit ifrån, trots att jag körde på läge 3. Det visade sig, trots allt, att elektrikern kopplat fel. Tycker dock inte att man kan lägga för stor skuld på honom, det var olika märkt på beskrivningen och på kontakterna. Han sade med en gång att han inte var 100 på att det var rätt. När installatören kollade så sade han att det var rätt så elektrikern kunde inte göra mycket mer tycker jag. När jag var ensam i pannrummet efter att installatören och elektrikern gått tyckte jag också att det verkade fungera bra.

Nu är i alla fall kablarna omkopplade och allt verkar fungera. Enligt en mätare (fråga mig inte vad det var för något) så tyckte installatören att jag hade bra effekt. Själv tycker jag att effekten är rent usel jämfört med olja. Det tar minst ett par timmar att värma upp pannan från 40 grader till 70 grader. Det var visserligen -12 grader ute igår kväll men skall det ta så lång tid?

Återigen, tack för de svar jag fick.

/Johan
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Skriv svar