Inställningar CTC 265B och Thermia 15D
Inställningar CTC 265B och Thermia 15D
Ni som kör ovanstående kombination eller i liknande panna, vilka inställningar har Ni för matning/fläkt på låg resp hög?
Farbriksinställningen var 70% och 36% på båda.
Farbriksinställningen var 70% och 36% på båda.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Thermia Bequem 15D
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så är alla fabriksinställda eftersom thermia anser att de måste göras en justering på plats ändå..
Testa med inställning fläkt hög 31% matning 67%
Fläkt låg 28% matning 52%.. Andra på forumet har testat dessa inställningar fram tills fin justeringen o då har ändas fläkt behövts ändras.. Jag har oxå dessa inställningar men brännaren ger då iof "bara" 12 kW men det kanske räcker till hos dej oxå.. Du får då bra pannverkningsgrad o de är ju bra.. Så de är bara ner o testa..
Om pannan sotar öka fläkten 1%
Testa med inställning fläkt hög 31% matning 67%
Fläkt låg 28% matning 52%.. Andra på forumet har testat dessa inställningar fram tills fin justeringen o då har ändas fläkt behövts ändras.. Jag har oxå dessa inställningar men brännaren ger då iof "bara" 12 kW men det kanske räcker till hos dej oxå.. Du får då bra pannverkningsgrad o de är ju bra.. Så de är bara ner o testa..

Om pannan sotar öka fläkten 1%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har en 265:B panna från 1980, har ett funkishus byggt 36 två vån ca 80kvm på varje, har haft en förbrukning på 940kg under Nov, har en Termia 15D, och baffelplåten bortagen mellan vedrummet och pelletsrummet, det måste väl vara fel på installningen eller någon som vet, hur trycker jag för att se dessa värden som ni pratar om, tacksam för HJÄLP.
Du trycker på både pil framåt och bakåt samtidigt och håller dem inne tills menyn ändrar sig. (ca fem sekunder)
Gå framåt med högerpilen tills du kommer till meny
EFFEKT, öka på värdet med pluspil till 5. När femman slutar blinka gå framåt med högerpilen och du hittar inställningarna.
Ska bli spännande att se hur du har brännaren inställd.
Gå framåt med högerpilen tills du kommer till meny
EFFEKT, öka på värdet med pluspil till 5. När femman slutar blinka gå framåt med högerpilen och du hittar inställningarna.
Ska bli spännande att se hur du har brännaren inställd.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
Thermia Bequem 15D
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den brännaren är effekten riktigt lågt ställd på..Svenne skrev:Tack för beskrivningen mycket bra!!!!
Jag har kört med baffelplåten i över helgen och det funkar bra,
har läst av värdena i Effekt menyn: Effekt hög 50%, Fläkt: 34% Effekt låg skruv 42%, fläkt låg 32%, Effekt min skruv 0%Glödhållningstid 60min, skruv externtid 30sek, Temp rökgas 70%.
Med matningen på 67% (min inställning) så ger den ca 12 kW el 2,45 kg pellets/tim..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De va ganska mycket då de va rätt milt så man kan ju undra om den inställningen räcker till då det blir riktig vinter..Svenne skrev:Med denna låga effekt gick det åt 912kg under nov, men huset är gammalt.

Vart bor du??
912 kg på 30 dygn gör 1,2666 kg/timme i snitt el drygt 6 kW inmatad energi sen beror de på verkningsgraden hur mycket huset får av de..
Lägsta effekten som en bequem 15 funkar bra på är 8 kW så det kanske är därför du har hög förbrukning...

Skulle tipa på att din brännare är på max 8 kW nu..
Har du elpatron som backup o vad har du för temp inställning på den??
Tänkte bara så att de inte blir så att brännaren går hela tiden o inte klarar husets effektbehov o elpatronen oxå måste gå.. De vill man ju inte..

De är lätt att kolla vad brännaren är på för effekt..

Sänk tempen på brännaren (stäng av elpatron) först så pannan blir lite kallare sen ökar du den (för att få lång gångtid) sedan väger du pelletsen med hushållsvåg o matar brännaren manuellt då ser du hur många kg/tim brännaren klara att bränna.. Sen tar du bar antal kg X pelletsens energi innehåll oftast 4,8 kWh/kg..
MVH/André
Tack Andrè!!!
Vilken kundskap Du har. El-patronen slår till vid 50 grader och dom har inte slått till, pannan går mellan 75 till 82. Jag kollar mängden när jag askar, det får jag göra två ggr per vecka. Jag bor i Vänersborg och här har det varit en mild Nov.
Tack än en gång!!!![/list]
Vilken kundskap Du har. El-patronen slår till vid 50 grader och dom har inte slått till, pannan går mellan 75 till 82. Jag kollar mängden när jag askar, det får jag göra två ggr per vecka. Jag bor i Vänersborg och här har det varit en mild Nov.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Thermia Bequem 15D
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du kan nog sänka start tempen till 65 grader på brännaren..Svenne skrev:Tack Andrè!!!
Har du nya programvaran??
Då kan du köra med 15 graders tempdiff t.ex start 65 o stopp 80 grader..
När du kollar mängden/förbrukningen är det i förrådet el via brännarens display??
Hmmm har du så litet askutrymme att du måste aska ur 2 ggr/vecka..

De låter inte som det är som det ska för när jag hade kvar keramiken i min panna så fanns inget utrymme under brännaren o då körde jag 600 kg pellets mellan uraskningarna..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att kolla om du har nya programvaran håller du in båda pilknapparna (några sekunder) sen bläddrar du med höger pilknappen till effekt o där väljer du 5 med + knappen.. när 5:an slutat blinka är du inne i undermenyn där effekt mm finns då är det bara att bläddra runt o se om du har nån flik som de står tempdiff.. Har du de är det bara att välja hur många grader de ska va mellan start stopp..
Har du den progvaran kan du även köra brännaren på eltändning på sommaren.. De är i samma meny fast där de står underhållsglöd intervall troligen står det 60 min nu.. Om du bläddrar med minus knappen så blir de efter 20 min underhållsglöd off/av.. kommer inte ihåg från igår då jag ändrade till underhållsglöd..
Om du kör med lägre temp på pannan minskar du strålningsförlusterna..
Har du den progvaran kan du även köra brännaren på eltändning på sommaren.. De är i samma meny fast där de står underhållsglöd intervall troligen står det 60 min nu.. Om du bläddrar med minus knappen så blir de efter 20 min underhållsglöd off/av.. kommer inte ihåg från igår då jag ändrade till underhållsglöd..

Om du kör med lägre temp på pannan minskar du strålningsförlusterna..