Mina svärföräldrar har direktverkande el samt en kamin i källaren som de eldar med ved i. Från kaminen finns tre stycken trummor som går upp till övervåningen, och en fläkt blåser varmluft till hallen, sovrummet och vardagsrummet. Elen kör de bara då veden inte orkar med, eller rättare sagt inte räcker över t.ex natten innan nästa brasa kan tändas. Veden sågas ner och huggs för egen kraft till ett lågt pris eller till och med gratis. De börjar bli till åren och man vet inte hur länge de orkar med att såga ved, det är ju trots allt ett fysiskt arbete.
Frågan är alltså; finns det någon pelletslösning som de kan använda i källaren istället för vedkaminen och fortfarande utnyttja fläktsystemet som redan finns? Låter ju lite konstigt, det tycker jag med, men man måste ju fråga...
Eller vad anser ni att det finns för alternativ till att enbart köra på direktelen när de inte orkar med veden längre?
// Tolvan
Finns det pelletslösning för detta?
Finns det pelletslösning för detta?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
En varmluftspanna kanske http://www.stjarnas.se/viktor_dok.pdf som kopplas till kanalsystemet.
Känns inte som en riktigt fulländad lösning dock
Känns inte som en riktigt fulländad lösning dock

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Här finns många exemplar http://www.ved-pellets.se/Tolvan skrev: Jag har inte en susning om pelletskaminer, så ge gärna exempel på märke och modeller!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star