Tätning av Janfire anpassningsplåt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
femman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 02:01

Tätning av Janfire anpassningsplåt?

Inlägg av femman »

Hej!

Har hållit koll på ert forum i 1/2 år inför mitt eget inträde till pellets eldning!

Ska nu installera en Flex-a i min CTC 265 -66 och undrar då hur det är vettigt att täta mellan anpassningsplåten och själva pannan, eller behövs det inte? Det är ju ingen fläns eller så på Janfire plåten utan den kläms ju bara fast mot godset i pannöppningen efter min egen storleksanpassning av plåten!

Min oljebrännaren brinner ju framåt, men jag tror inte jag ska behöva någon riktningsplåt, utan det ska fungera ändå, eller?!

Ska börja köra med förrådet som följer med, men ska försöka bygga ett bulkförråd till sommaren.

Tänkte beställa pellets från Laxåpellets (5*832 kg). Jag erhåller då 1 st föravskiljare "Grovis". Låter det som ett intressant förslag, eller är det för mycket pellets, om de inte är bra?

Brukar pelletsen vara bra från Laxåpellets och vad bör pelletsen kosta (bor i Karlstad).

Har ni några andra tips så är de hjärtligt välkomna!

Ha det gött!/Erik
CTC 265 -66 med Puck F oljebrännare
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Ska nu installera en Flex-a i min CTC 265 -66 och undrar då hur det är vettigt att täta mellan anpassningsplåten och själva pannan, eller behövs det inte? Det är ju ingen fläns eller så på Janfire plåten utan den kläms ju bara fast mot godset i pannöppningen efter min egen storleksanpassning av plåten!


Bytte precis ut min CTC -67 (Tror den hette 265) med Flex-a, Jag upplevde att detta fungerade bra. DOck var min panna rostig och shunten gick inte stänga helt. Shunten var dessutom så rostig att jag var tvungen att manövrera shunten med en rörtång modell stor. Jag upplevde att det gick VÄLDIGT mycket pellets på läge 2 och 3. vilket skulle kunna tyda på att det är lite trångt uppåt för lågan. Kan vara idé att testa med en lågriktare. Jag tycker återförsäljren allt kunde låna ut en!


Tänkte beställa pellets från Laxåpellets (5*832 kg). Jag erhåller då 1 st föravskiljare "Grovis". Låter det som ett intressant förslag, eller är det för mycket pellets, om de inte är bra?
Brukar pelletsen vara bra från Laxåpellets och vad bör pelletsen kosta (bor i Karlstad).


Har själv köpt laxåpellets iår. Betalade 1630:-/Pallen med hemkörning.
Har väl eldat runt 600kg och det har inte varit några som helst problem relaterade till pelletsen.

En grovis eller motsvarande kostar väl från 200-500 kronor beroende på märke och inköpsställe. Köpte en på Silvan. Den var helt kass, och gick sönder efter 5 veckor. Vet inte om grovis håller bättre. Är själv intresserad av tips på bra askhinkar!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Re: Tätning av Janfire anpassningsplåt?

Inlägg av Micke »

femman skrev:Hej!
Ska nu installera en Flex-a i min CTC 265 -66 och undrar då hur det är vettigt att täta mellan anpassningsplåten och själva pannan, eller behövs det inte? Det är ju ingen fläns eller så på Janfire plåten utan den kläms ju bara fast mot godset i pannöppningen efter min egen storleksanpassning av plåten!
Ha det gött!/Erik
Hejsan

Mellan plåten och pannan ska det vara tätning typ en
vit matta som du klipper till efter anpassningsplåten.
Det är väl samma material som tätningsgarnet som
sitter på brännaren.Det följde med min brännare :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Storviltsjägarn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 21:18
Ort: Värmland

Inlägg av Storviltsjägarn »

Hej femman.Ju tätare mellan panna å brännare desto bättre säger ju experterna.Har just börjat elda med pellets själv,en vecka.Förutom orginaltätningen så har jag lagt till en brandsäker matta som heter Superwool,garanterat nästan outslitlig mot värme om man inte rör den för mycket. Har kollat med tändsticka och har inte upptäckt nåt tjuvdrag.
femman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 02:01

Tack!

Inlägg av femman »

Hej och tack för alla tips!

Det följde visst med en tätningsmatta som någon nämnde,så det blev inte så krångligt att täta luckan som jag trodde från början!

Fick med typ 10 säckar pellets vid leveransen av brännaren och det verkar funka utmärkt!

Tyvärr har den stora pelletsleveransen inte hunnit hit, så nu är det slut på pellets & 11 grader i kåken Brrr..... ska åka till en kompis och låna några säckar SÅBI och se om jag märker någon skillnad!

Ha det gött, vi hörs!/5
CTC 265 -66 med Puck F oljebrännare
Skriv svar