Förbrukning med gammal panna vs ny
-
- Lärjunge!
Förbrukning med gammal panna vs ny
Kollade alla mina gamla pelletsfakturor. På två år har jag gjort åt 15 ton pellets. Detta trots att jag under sommarna kört på el. (Mitten Juni till slutet Oktober i år. C:a tre månader 2004)
Detta blir i snitt ca: 20 kg / dygn, räknat med alla årets dagar, även de jag inte eldade under somrarna.
Med nya pannan snittade jag 20kg i november, (Som var ganska varm). Men med lite överslag borde det blir en liten förbättring iaf.
Om man räknar men Manin siffror att November = 12 % av årsbörbrukningen, så skulle jag hamna på 5 ton. Det blir lite fantasisiffror att tro att man skall spara 2,5 ton, men drömma kan man ju
(Bytte från ngn CTC från -67 till en Focus -98)
Detta blir i snitt ca: 20 kg / dygn, räknat med alla årets dagar, även de jag inte eldade under somrarna.
Med nya pannan snittade jag 20kg i november, (Som var ganska varm). Men med lite överslag borde det blir en liten förbättring iaf.
Om man räknar men Manin siffror att November = 12 % av årsbörbrukningen, så skulle jag hamna på 5 ton. Det blir lite fantasisiffror att tro att man skall spara 2,5 ton, men drömma kan man ju
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Förbrukning med gammal panna vs ny
Dina drömmar är nog inte så långt från att slå in..Eric Hjalmarsson skrev:

Själv sänktes förbrukningen med 1,9 ton varav 2,5 månader med bionan så den 21/2-06 återkommer jag då nuvarande anläggning gått i 1 år..

Hade jag köpt en biomatic o skippat acktanken (dåligt isolerad) så hade nog förbrukningen varit 2,5 ton mindre/år..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Det enda jag kan ångra är att jag inte sökte reda på dett forum och den kunskap som finns här, innan jag bytte panna. Kanske hade mitt pannval varit lite annorlunda.
Kanske hade jag kunnat spara åtskillga pengar på att bara lära mig optimera den gamla pannan.
Dock hade jag fått byta ändå eftersom shunten var helt sönderrostad.
(Focuspannan var en -98. Men en 8 med en ) efter blir ju en smiley numera
...
Kanske hade jag kunnat spara åtskillga pengar på att bara lära mig optimera den gamla pannan.
Dock hade jag fått byta ändå eftersom shunten var helt sönderrostad.
(Focuspannan var en -98. Men en 8 med en ) efter blir ju en smiley numera

"Själv sänktes förbrukningen med 1,9 ton varav 2,5 månader med bionan så den 21/2-06 återkommer jag då nuvarande anläggning gått i 1 år.. "
Om jag nu har förstått detta rätt så är vinnsten väldigt liten ..
med andra ord så tjänar du ca: 3400 kr/år på pannbyte ..vet inte hur mycket just din nya panna kostade men det rör sig säkert om 50000+ ..och för att denna panna ska börja betala igen sig så tar det rätt många år ...ja ca 15 år dröjer det innan du börjar få igen på din nya panna
med andra ord så tjänar du ca: 3400 kr/år på pannbyte ..vet inte hur mycket just din nya panna kostade men det rör sig säkert om 50000+ ..och för att denna panna ska börja betala igen sig så tar det rätt många år ...ja ca 15 år dröjer det innan du börjar få igen på din nya panna
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Lärjunge!
Jo jag hade koll på att man kunde byta shunten. Men det var flera faktorer som spelade in.
Ville plocka bort Expansionskärlet på vinden. (Skvallerröret gick ut i gillestugan i källaren
. ) Min dotter började bli såpass gammal att hon kunde vrida på kranarna, och det fanns ingen vattenblandare till den gamla pannan. Jag ville installera shuntstyrning. Dessutom hade jag en gammal separat elvärmare som fungerade dåligt. den stannade ibland omotiverat, dessutom var 1 eller två av effektstegen i den trasig. (Den gamla panna var ful
).
Jag fick köpa en Focus -98 med shuntstyrning, inbyggd elpatron, expansionskärl och varmvattenblandare för 7000:-. Vet faktiskt inte riktigt hur jag skall värdera det priset, jag tyckte det var ok. Installationen gick väl på strax under 15000:- med borttagen oljetank och, så totalt 22000:-
Ville plocka bort Expansionskärlet på vinden. (Skvallerröret gick ut i gillestugan i källaren

Jag fick köpa en Focus -98 med shuntstyrning, inbyggd elpatron, expansionskärl och varmvattenblandare för 7000:-. Vet faktiskt inte riktigt hur jag skall värdera det priset, jag tyckte det var ok. Installationen gick väl på strax under 15000:- med borttagen oljetank och, så totalt 22000:-
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så sant men om ja väntat i 15 år hade ja inte behövt byta panna för då hade man haft en etta med jordvärme (frysit ihjäl) både pannan o beredaren i den va hål i så byte va oundvikligt men man kunde valt annat o fått ändå effektivare panna o sparat 30000:-notti skrev:

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Skall snart byta. Mina funderingar står mellan behålla gamla fina pannan från 1967 och stoppa in en bequem eller byta hela pannan? Antar att utformningen av regler för ev. bidrag kan styra en hel del.
Verkningsgraden blir väl 20% högre än min gamla panna vilket alternativ det än blir. Räknar dock inte med att kunna försvara ett byte om jag räknar rent ekonomiskt på det.
Förlorar man mycket funktionalitet om man kompletterar med den biomaticliknande pannan i efterhand? Antar att shuntstyrningen inte kan kopplas till en lös bequem i en sådan panna eller har ni kunskap om detta? Min ÅF hade inte info om det utan att kolla med thermia.
Verkningsgraden blir väl 20% högre än min gamla panna vilket alternativ det än blir. Räknar dock inte med att kunna försvara ett byte om jag räknar rent ekonomiskt på det.
Förlorar man mycket funktionalitet om man kompletterar med den biomaticliknande pannan i efterhand? Antar att shuntstyrningen inte kan kopplas till en lös bequem i en sådan panna eller har ni kunskap om detta? Min ÅF hade inte info om det utan att kolla med thermia.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag hade en årsförbrukning på 6700 kg tidigare o nu knappt 4900 kg då har iof året varit mildare än -04 (tror jag) men de va ganska milt då oxå..Erik skrev:André vad hade du för totalförbrukning innan bytet. Det är ju den relativa minskningen som är intressant. Är själv i det läget att jag måste välja mellan rubbet nytt, eller att krångla med befintlig stenålders panna.
Tidigare va en oljepanna fr -72 (tidigare ägare ca 3,2-3,3m3 olja/år) med obefintligt askutrymme o väldigt trång rökkanal som krävde sotning 1-2 ggr/vecka.. Inte kul..

Nu är det inte helt optimalt heller, knappast i närheten av årsverkningsgraden jämfört med en ren pelletspanna då acktanken har för lite isolering.. Om tanken inte varit instoppad i ett hörn så hade ja isolerat på den 20-30 cm.. En bra isolerad acktank har ca 3,2 kWh/dygn i strålningsförlust vid 70° (hela tanken) medans min hade ca 11 kWh/dygn o endast halva tanken 60°

Skulle jag göra om allt idag skulle de blivit en pelletspanna o ev vedkamin.. Skulle blivit samma investeringskostnad..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Fungerar pannan som du har är det väl endast reglerna för ev bidrag som ska motivera ett pannbyte.. Iof beror de hur man räknar bekvämligheten oxå för allt går ju inte räkna i kronor..Stugsittaren skrev:Skall snart byta. Mina funderingar står mellan behålla gamla fina pannan från 1967 och stoppa in en bequem eller byta hela pannan? Antar att utformningen av regler för ev. bidrag kan styra en hel del.

Men det är klart räknar man pellets mot olja så är komplett pannan intjänad rätt snabbt ändå..

Enligt äfab så tjänar du 2500:-/år med en biomatic mot en äldre snitt panna med pelletsbrännare om pelletsen kostar 1850:-/ton o huset behöver 25000 kWh/år.. Men de är snittet de finns sämre/bättre kombinationer oxå..

Om du köper en bequem nu så kan du köpa en biomatic (utan brännare) sen.. Enligt min installatör så går bequemen komplettera med shuntstyrning.. Annars går det lika bra med t.ex en termomatic som även blir billigare än thermias shuntstyrning..

Hej tänkte att jag måste göra ett inlägg eftersom jag har skaffar en pellets panna nu i höst, det blev en Janfire NH med flex-a brännare och jag har skrivit upp förbrukning och ute temp för att ha koll.
Det har nu gått 45st 16kg säckar på 49 dygn det är alltså 14,7 kg per dygn då har temperaturen legat mellan +5 till -15 grader.
men huset är bara på 89 kvm + källare så det bidrar väll också till liten förbrukning, jag har bara att jämföra med min gamla panna diplom med bentone olje brännare och 2,5 kubik olja per år.
Mvh Bikz
Det har nu gått 45st 16kg säckar på 49 dygn det är alltså 14,7 kg per dygn då har temperaturen legat mellan +5 till -15 grader.
men huset är bara på 89 kvm + källare så det bidrar väll också till liten förbrukning, jag har bara att jämföra med min gamla panna diplom med bentone olje brännare och 2,5 kubik olja per år.
Mvh Bikz

Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.