Vad skall shunten stå på?

Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Vad skall shunten stå på?

Inlägg av Wille »

Är relativ nybliven husägare och har sedan i somras fått en Biomatic 20+ installerad. I vilket läge skall shunten stå i? Som nu när det är 0-gradigt kör jag på 3an men det kommer ju kallare dagar, har ungefär 20 grader inomhus. Man vill ju vara förberedd på kalla dagar och inte ha för mycket värme nu. :wink: (frugan klagar) Drar pannan dubbel så mycket pellets när man har shunten på 6an etc? Skall man köra max på radiatorerna och minska shunten eller tvärtom?
TbodaGreven
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 dec, 2005 03:06
Ort: Töreboda

Inlägg av TbodaGreven »

Jag har fått rådet att köra fullt på alla element och fullt på sjunten och sedan sänka sjunten tills man tycker det är lagom för att sedan finjustera varje rum med elementtermostaterna. när man har balans i hela huset så styr man totalvärmen med sjunten och rör aldrig termostaterna...men men efter att ha lyssnat på alla goda råd från folk som är väldigt hjälpsamma så är det bara det egna systemet som kan avgöra om det funkar eller inte. har själv jättebekymmer med pelletsförbrukningen..
lycka till... :wink:
Nibe Combi 100 VX -96 Torsbyugnen TB 160 -97
(Hög Förbrukning) Stort hus :)
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag shuntar ut 35 grader till elementen (ca 3:an på shunten) och låter termostaterna göra jobbet, det funkar bra för mig.
Vi hade inte kallt inomhus när tempen kröp ner till 7 minus i förra köldknäppen.
Jag har dock lite ojämt temp inomhus, men enligt rörpularen kan det mycket väl bero på att termostaterna är lite väl gamla och antagligen inte är så snabba.
Jag funderar dock på att sätta in shuntautomatik,
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Innan jag satt i shuntstyrningen så shuntade jag ut 45-50 grader om det inte var -20, då den var närmare 60. Sen jobbade termostaterna.
Ju högre värme jag shuntade på desto jämnare temperatur upplevde jag att jag fick. Med lägre temperaturer fick jag väldiga "dippar" i temperturen vid omslag till kallare väder.

Problemet är att jag har två element i källaren utan termostat.

Källaren skapar lite problem med shuntstyrningen. Men jag har nu hittat en
jämviktsbalans som ger bra temperaturer.

När det är runt nollan shuntar den ut ca 45. grader. Termostaterna är ställda som innan. och ventilerna i källaren är bara halvöppna. Får 19-20 i källaren och runt 21 i övriga huset.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Att styra det manuellt med shunten är galet om du har fungerande termostater ju. Shunta ut 40-45 grader och ställ in termostaterna efter hur du vill ha det i respektive rum så behöver du ju inte göra mer.
Termostaternas enda funktion är ju att känna efter tempen i rummet den sitter i och med hänsyn till det öppna eller stänga för varmvattnet till radiatorn.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

ingen som svarade riktigt på hans fråga... jag har oxå den frågan!!
ska man köra fullt på termostaterna och vrida ner shunten lite eller hålla på 3:an typ och vrida av termostaterna nästan helt då det blir på tok för varmt när temperaturen ligger runt 0:an
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

spliffan skrev:ingen som svarade riktigt på hans fråga... jag har oxå den frågan!!
ska man köra fullt på termostaterna och vrida ner shunten lite eller hålla på 3:an typ och vrida av termostaterna nästan helt då det blir på tok för varmt när temperaturen ligger runt 0:an
Blir det på tok för varmt när det går mot varmare väder ute så verkar det som man antingen har felinställda termostater eller taskigt fungerande sådana.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

blir ju inte på tok för varmt om man har termostaterna bara lite öppnade.. men vrider man på lite så blir det jättevarmt inne
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
tobon48
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 okt, 2004 13:41
Ort: Dalsland
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej !

Börja med att shunta ut 40-50 grader ,ställ radiatorernas termostater på ex. 21 grader.Kolla med termometer i rummen.

När det blir kallare och radiatorerna inte orkar värma tillräckligt så shuntar du upp lite.

OBS 1 : det hjälper inte att höja radiatorernas termostater om framledningstemperaturen är för låg.

OBS 2 : Försök inte styra temperaturen via shunten utan via radiatorernas termostater.


MVH
tobon48
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Vad var det som saknades i mitt svar?

Du kan i princip shunta ut 90 gradigt vatten resultatet blir då att termostaterna enbart kommer va öppna korta stunder. Samt kommer det lukta lite bränt damm om dom. Men visst funkar det. Kör du ut för lågt shuntat vatten så riskerar du att inte få tillräckligt med värme om det blir en köldknäpp ute.
Så länge dina rör till elementen inte ligger utomhus så kommer ju värmen i dessa huset tillgodo.

Om du får alldeles för varmt i huset runt nollan är dina termostater dåliga. Antingen motionera ventilen lite eller byt ut både ventil och termostat.

Jag shuntar ut 40-45 grader och huset är från 47 halvdant isolerat och tempen ligger på 22 grader +/- 1 grad dygnet runt. Detta tack vare att termostaterna är nya och fungerar som de ska.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

men jag vet inte hur man shuntar ut 45grader:)
har bara en skala från 1-6 och nu står den på 3 och då är det 22grader i huset med vissa element nästan helt avstängda
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
tobon48
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 okt, 2004 13:41
Ort: Dalsland
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej !

Du måste ha en termometer som visar framledningstemp på vattnet .

mvh
tobon48
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Spliffan:

Skaffa en automatisk sjuntstyrning. Det finns andra fabrikat, men titta på Thermomatic CBJ. Finns hos www.rinkabyror.se för 1985:- + exp. 128:-. Bry dig inte om veckouret som finns att köpa till, till att börja med, det kan du skaffa senare. Det finns en "efterföljare" (?) som heter ERA10, men enligt MrPellets har dom (Thermomatic) problem med fel på kretskortet som dom inte vet hur när det är åtgärdat. Dessutom skiljer det tydligen en hel del i "kraften" mellan CBJ och ERA10, där CBJ är grymt mycket starkare då det gäller att vrida shunten (vissa kan tydligen vara otroligt tröga). Installera styrningen på shunten, montera tempgivare (inomhusgivare enbart), ställ in önskad inomhustemp och glöm bort att du har en shunt... :D
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller med Tolvan..

Bara öppna alla termostater o sedan strypa returen i de rum som blir för varma.. Innegivaren till shunten sätts i ett rum t.ex hall i norrläge där termostaten plockas bort o ingen strypning till radiatorn i rummet där givaren sitter..

Efter de är justerat så ställer man radiator ventilerna så att dom stryper vid 1-2 grader varmare än vald temp på innegivaren.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Vad skall shunten stå på?

Inlägg av Wille »

Hallå igen,

tack för alla svar jag fått på min lilla fråga. Men följdfrågan blir då: var hittar jag en så här temp för att kolla framledningstemperaturen? Samt vad skall då panntemperaturen vara på? Just nu kör jag 70 grader och även en spädplanta förstår att panntemperaturen har betydelsen relaterat till vad shunten står på! Så har ni alla: från gallringsobjekter, prima virke, entusiaster och profeter nåt svar på denna delikat följdfråga? :lol:
Skriv svar