termokontakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

termokontakt

Inlägg av blomman »

Hej
Jag har en janfire flex a.Den har gått klockrent i 4 år.Men har nu problem med termokontakten,brännaren hinner bara brinna i ca:1 min sedan löser den ut.Pannar är sotad och fin,men av någon andledning löser termokontakten ur varför?
Kan kontakten bli för känslig?? :(
Har någon haft liknande problem?
Hjälp mig snälla Mvh/blomman
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

inte för att jag har en janfire men
blir det varmt där termokontakten sitter ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Ja eller vet ej men den larmar och brännaren stannar,efter ca:1 min efter uppstart.Har en ctc-total panna och har provat att ta bort dom två plåtar inuti men utan framgång.Men spotta i nävarna och prova något nytt :?
För nu är det ca:10 minus och elskåpet snurrar som aldrig förr :cry:
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Kom hem lite tidigare från jobbet idag och fann att Pannan hade stannat för Termokontakten. Det var väldigt mycket aska/sintring i brännarkoppen så jag gissar att det har ngt med det att göra. Har eldat 200 kg pellets. Skall köra vidare och se om detta uppstår fler ggr.
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Har haft en kille här och tittat på brännaren.Han sa att termokontakten går på väldigt låg spänning 5v så när den blir dammig så vet den inte vad den ska göra,det blir inte riktig kontakt.Han ville dock att jag skulle prova några saker innan han skulle komma och det var:
Ta ur alla plåtar så att pannan vart "ren" inuti
Ta bort vatten säkringen och hålla en tändsticka vid hålet när den startar för att kolla draget i pannan(dras lågan ner i hålet så är det bra)
Hade bra drag så han fick komma.Bytte termokontakten snackade lite skit ställde upp fläkten så nu är det frid och fröjd än så länge :D
Fläkten mätte han upp spängingen på och det var lite dålig kräm i den den kan tydligen ändras lite med tiden så ni vet 8) .
Tack till alla som har svarat Mvh/blomman
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Eric.. Jag hade exakt samma problem brännarn löste ut och lampan blinkade hade oxå mkt sinter i koppen.. killen va här från janfire och bytte elspiral "fast den va hel" han trodde det va pelletsen som det va mycket skit i..
har askat ur 2ggr i veckan istället nu... Har funkat 2veckor snart iallfall...
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag får rätt mycket skräp i koppen då jag kör på underhållsglöd. Eftersom jag har en tempgivare på rökröret så såg jag att den hade var i "nersläckningsfasen när termokontakten bröt.
En teori är att all skräp i koppen har legat och värmt upp kontakten. Jag skall dra ut på sotningarna lite till för att se om det händer igen, och när det händer.

/Eric
Skriv svar