Säkerhetsventil?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Säkerhetsventil?

Inlägg av Svenne »

Fel Forum men jag skall byta säkerhetsväntilen som sitter fört expansionskärlet, måste jag tappa ut allt vattnet i radiatorerna, hllper det om jag stänger termostaterna???
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Du bör tömma ut vatten så nivån kommer under den nivå säkerhetsventilen sitter på. Annars kommer allt vatten ovanför den ut när du öppnar systemet för att ta bort den. Du behöver inte tömma elementen separat. De som ligger högre än ventilen (2:a vån?) kommer (helt eller delvis) tömmas när du tappar ur vatten vid pannan.

Lycka till :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

Du måste tyvärr tappa ur allt, stänger du radioatorerna fram och retur så får du nog problem med luftfickor före radiatorerna när du fyller pannan igen tror jag, men du kan ju prova, går det inte måste du tappa ner allt och börja om, men tänk på att det inte bara räcker med termostaterna till elementen, du har ju returen från elementen, det brukar sitta ett lock vid returledningen på röret och under detta sitter det en avstägningsventil som du stänger med en skruvmejsel.

Lycka till och GÖTT NYTT ÅR.
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
2tonpellets
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 09 okt, 2005 17:49
Ort: Kristianstad

Inlägg av 2tonpellets »

stäng alla elementventiler - har du flyt hålls vattnet kvar av vakumet, ju mindre man tömmer ut desto mindre behöver man lufta när man fyllt på - funkade för mig iallafall ;-)
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Tack för HJÄLPEN!!!

Det funkade med att stänga radiatorventilerna det blev inte så mycke vatten som rann ut, det var heller ingen luft i systemet efter bytet.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Skriv svar