Termostat TK1A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Termostat TK1A

Inlägg av Thomas »

Har läst en hel del om termostaten TK1A från www.eKontroll.com (1500 spänn + frakt) och funderar på att beställa en.
Har dock några frågor till de som har en och främst då tillsammans med Janfire flex-a.

De flesta verkar ha ställt in MIN/PÅ=60 och MAX/AV=80.
Vad är nackdelen med att ställa tex 55 resp 90?
Vad har ni ställt in och hur kom ni fram till just dessa temperaturer?

Har pelletsförbrukningen minskat, och i så fall hur mycket?
Minskar askmängden pga ev mindre pelletsåtgång samt mer optimerad gång med färre starter per dygn?
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Termostat TK1A

Inlägg av André »

Thomas skrev: De flesta verkar ha ställt in MIN/PÅ=60 och MAX/AV=80.
Vad är nackdelen med att ställa tex 55 resp 90?
Vad har ni ställt in och hur kom ni fram till just dessa temperaturer?
Har du den för lågt så kan de bli kallt då du ska ta ett bad o ju varmare du kör pannan destom mer förluster får du.. Men de är bara att testa.. :wink:

Förbrukningen bör minska.. så har det då varit hos mej när jag testat lite olika gångtider.. Mindre åtgång med längre gångtider.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Jag fattar inte vitsen med prylen??
sitter ju termostat i pannan som slår av vid ex 80grader och går i gång på tex 60
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

spliffan skrev:Jag fattar inte vitsen med prylen??
sitter ju termostat i pannan som slår av vid ex 80grader och går i gång på tex 60
...jag känner inte till din panna, men på min Biomax finns inte den "funktionen", pannan (termostaten) ger startsignal vid inställd temp och ger stoppsignal c:a 6-8 grader ovanför. Rätt snålt tilltaget temperaturområde, ja.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Tolvan skrev: ...pannan (termostaten) ger startsignal vid inställd temp och ger stoppsignal c:a 6-8 grader ovanför. Rätt snålt tilltaget temperaturområde, ja.
Snålt är rätt ord!
Min panna startar vid ca 74° och stannar vid 80°, dvs en hysteres på endast 6°.

Är det någon som satt siffror på den minskade förbrukningen?
Iofs så tror jag inte man sparar in de 1500 pengarna inom överskådlig tid, men det är ändå intressant att veta vad man kan förvänta sig.
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Jag hittar inte tråden just nu och jag är stressad för att ta mig till jobbet...

Men någon här skrev att med motdragslucka och termostat med större hysteres = färre starter per dygn gav en minskad (beräknad ?!) förbrukning med 1500 kg per år !!! Det är c:a 3000 spänn så TK1A är betald på 6 månader!

Låter nästan för bra för att vara sant....
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Patrik6
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 11:38

Inlägg av Patrik6 »

Ni som kör med typ MIN/PÅ=60 och MAX/AV=80.

Hur gör ni när ni kör underhållslåga läge 3?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Ageröd har gjort en utförlig undersökning om hur mycket man sparar på att öka hysteresen, Kolla på hans hemsida. Länkarna finns på forumet :), sök sök sök...
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Patrik6 skrev:Ni som kör med typ MIN/PÅ=60 och MAX/AV=80.
Hur gör ni när ni kör underhållslåga läge 3?
När jag körde den som en TK1a direkt i pannan hade jag ca 50 / 90 för att få så långa gångtider som möjligt. Funkade fint men eftersom jag inte hade någon shuntstyrning så växlade ju framledningstemeraturen lite. Ifs. inga problem eftersom jag har nya och fungerande termostater.
Numera körs den som en TK1b mot acktank och på: 55 (i toppen) av 60/70 (i botten). Dessutom har jag shuntsturning.
Underhållsläge 3&4 använder jag inte eftersom det är så lång tid mellan starterna.
Man kan säga att jag är nöjd med produkten. Känns klart mycket bättre än när jag körde mot pannans brännartermostat som var anpassad för oljebrännare.
Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Tolvan skrev:Jag hittar inte tråden just nu och jag är stressad för att ta mig till jobbet...

Men någon här skrev att med motdragslucka och termostat med större hysteres = färre starter per dygn gav en minskad (beräknad ?!) förbrukning med 1500 kg per år !!! Det är c:a 3000 spänn så TK1A är betald på 6 månader!

Låter nästan för bra för att vara sant....
Eric Hjalmarsson skrev:Ageröd har gjort en utförlig undersökning om hur mycket man sparar på att öka hysteresen, Kolla på hans hemsida. Länkarna finns på forumet :), sök sök sök...
Hittade artikeln på http://www.agerods-bioenergi.se/pann_temp.php och jag har faktiskt varit där tidigare :oops:
Där går att läsa att han beräknar spara ca 1500 kg/år (~ 3000 kr/år) mha shuntreglering och termostat TK1A.
Shuntregleringen (och motdragslucka) har jag redan så den "vinsten" kan jag inte tillgodoräkna mig igen :cry:
Etanolist skrev: När jag körde den som en TK1a direkt i pannan hade jag ca 50 / 90 för att få så långa gångtider som möjligt. Funkade fint...
Mmm, låter som ljuv musik. Tror jag bestämt mig för att köpa en :lol:
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Etanolist skrev:
Patrik6 skrev:Ni som kör med typ MIN/PÅ=60 och MAX/AV=80.
Hur gör ni när ni kör underhållslåga läge 3?
När jag körde den som en TK1a direkt i pannan hade jag ca 50 / 90 för att få så långa gångtider som möjligt. Funkade fint men eftersom jag inte hade någon shuntstyrning så växlade ju framledningstemeraturen lite. Ifs. inga problem eftersom jag har nya och fungerande termostater.
Numera körs den som en TK1b mot acktank och på: 55 (i toppen) av 60/70 (i botten). Dessutom har jag shuntsturning.
Underhållsläge 3&4 använder jag inte eftersom det är så lång tid mellan starterna.
Man kan säga att jag är nöjd med produkten. Känns klart mycket bättre än när jag körde mot pannans brännartermostat som var anpassad för oljebrännare.
Ajöken // Micke
Har du någon uppfattning om förbrukningen minskade när du installerade TK1A direkt i pannan?
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Skriv svar