reglerutrustning?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

reglerutrustning?

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan !
Jag skall nu installera en ny vedpanna typ ekoved - 45 KW mot en Jäme acktank 1800 l från år 1991 med värmeslingor (1000 kr).
Skall ha en laddomat 21 mellan panna och acktank.
Pannan är ny men acktanken är begagnad och det sitter 2 st elpatroner, cirkulationspump samt en 3-stegs shuntventil på den.(ingen givare till den)
Min fråga är: skall jag välja en shuntventil med inomhus eller utomhus givare?
(de termostarter som sitter på elementen nu är nog ingen höjdare, kanske skall jag ta bort dom och ha en inomhusgivare istället)
Den som sitter på acktanken nu styrs ej av någon givare.
Har nu uppvärmning med elpanna (vattenburet) vilket blir dyrt.
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Jag monterade en Calmar v33 förra året. OCh valde en innegivare en Automix 20 . Jag nöjd med den. Hade utegivare på förra pannan och det blev så mycke pillande för att hitta kruvor som passade.
Det ända jag saknar är att kunna köra flera sänkningar / dygn på min nu.
Nattsänkning finns men här i huset så har vi lite olika dygnsrytmer. Jag jobbar natt o tanten dag. Så på natten låter jag tempen gå ner 2 grader för att sen stiga till normalt när tanten ska gå upp men då är det nästan dags för mig att lägga mig och det är då varmt i sovrummet. Men jag har vant mig.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om man måste/vill köra framkopplat, alltså med utegivare, gäller det att försöka ställa in den när det är riktigt kallt.

Om du har termostater på elementen, men inte tror att termostaterna fungerar bra, kan det vara idé att gå över dem och kontrollera så att de inte har fastnat. Är det de vanliga Danfosstermostaterna?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
mrbond_2002
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 22:36
Ort: Finland

ecoved 45

Inlägg av mrbond_2002 »

Intressant att du valde ecoved 45:an , funderar själv på en sån då varken baxi.bonus eller calmar v33/65 verkar finnas i Finland.
I Finland heter den jäspi ecopuu-45 men är samma panna som focus ecoved.
väntar med spänning på uppföljning hur denna fungerar & gärna bilder på installation & panna.... :wink:
Skriv svar