Larm till PX21.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
krilleflyers
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 20:28

Larm till PX21.

Inlägg av krilleflyers »

Hej!

Är det någon som vet hur man kopplar ett driftlarm till PX21 brännaren inköpt hösten -05?
Har ringt till KMP, och dom sa att man skulle koppla ihop 5 och 18 på stiftlisten. Och sedan skulle man då ansluta 6 som är + och 20 jord till larmet. Ska få ut 5volt. Men det verkar inte funka för mig.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Är det ingen som har kopplings schema i pdf format att lägga ut här ? ..skulle vara så mycket enklare att hjälpa


krilleflyers ..vad är det för larm du vill koppla in på din PX21 ..ett villalarm eller en typ av summer som går igång när röda dioden börjar lysa
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
krilleflyers
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 20:28

Inlägg av krilleflyers »

I första hand en summer, som meddelar att brännaren har stannat., men även att kunna koppla till huslarmet eller larm via mobiltelefon.
Brännaren stannade nämligen inatt, och det var 20grader kallt ute. Så på morgonen halv sju vaknade man och upptäckte att det var 16grader inne.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Okey ..kollar upp ..återkommer
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Veklingar....

Förra året i oktober reste jag bort i två veckor, det var rätt fint väder så jag stängde av värmen, synd att slösa bort all den goa värmen till ingen nytta, fast det var ingen bra grej, när jag kom tillbaka klockan 23:50 på natten så var det 8 grader i sovrummet, det var lite kyligt måste jag erkänna......
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Styr_Rickard
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 sep, 2005 08:36

Inlägg av Styr_Rickard »

Har samma problem och funderingar kring detta med ett externt larm. Funderar på att sätta en termostat i pannan som ger larm och temperaturen blir för låg. Alternativt att sätta en mikrobrytare på shunt ventilen som larmar om den öppnar "för" mycket. Vad tror ni om ideen??
CTC 1100 -96
KMP PX21 -06
Veckoförråd 400L -06
Draglucka -06
Hemmma skruvat styrsystem
Theladon
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 21:23

Inlägg av Theladon »

Jag fabricerade ett larm av en gammal väckarklocka (typen som drivs av ett 1,5 voltsbatteri och kostar 19.90 på hobbex...typ)

Har en pellex från 2001, så i skrivande stund kan jag inte säga om utgångarna på plinten var samma som nämndes ovan, men där fanns en slutande relä utgång som jag använde.

Ringledningskabel till övervåningen, i med ett batteri, och hej vad det piper..:)

Piper rätt ofta numer iofs...tändproblem, men larmet har sparat mig grova pengar på att slippa ligga och köra på elpatronen långa stunder.

Enkelt, men är mycket behagligare än det gamla larmet som bestod av att duschen vart kall som f*n.
krilleflyers
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 20:28

Nu har jag löst larmfrågan...

Inlägg av krilleflyers »

Enklast för att koppla ett larm vid driftproblem så ansluter man från kopplingslist nr 18 till nr 5 för att erhålla 5volt. Mellan 5 & 6 är det nåt relä som slår till vid störning. Sedan ansluter man 15 som är jord till summer, samt nr 6 som då är plus till summern. Ringde till KMP och fick reda på detta. Och det verkar fungera. Dock piper summern till varje gång pannan startar. Sedan kan man koppla ett relä till den och på så sätt kunna ha ett larm inkopplat.
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Larm till PX21.

Inlägg av Anders Samuelsson »

Jag beställde en summer och installerade som Krilleflyers skrev och det funkar klockrent! Så nu har också vi ett litet larm som låter när den får driftsstopp! Tack för alla bra råd i den här tråden.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Larm till PX21.

Inlägg av Torsten »

En trådlös stektermometer från Jula med givaren i pannans dykrör kan ställas för att ge larm vid valfri temperatur.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Larm till PX21.

Inlägg av psau »

Hur tänkte du nu Torsten?
Den trådlösa jag har testat larmar vid uppnådd temperatur, då får man se den som ett inverterat larm, oj nu blev det tyst nu måste pannan stannat :-)
Har du hittat någon som man kan ställa till att larma när den sjunker till en viss temp kan du väl lägga in en länk?!?!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Larm till PX21.

Inlägg av Taxen »

Jag har min trådlösa bredvid mig här och ser nu att brännaren startat och ligger på 179 grader i rökgas.
Skulle termometern gå ner mot 30 grader,så vet jag att det är nåt skumt med brännaren.Termometern larmar ju bara när t.ex.rökgas är för hög mot inställt värde.Min står på 300 grader och så högt skall jag ju inte nå,så nåt larm har jag inte på detta viset,utan bara avläsning.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Larm till PX21.

Inlägg av psau »

Hellu,

Själv har jag ett larm när rökgaserna når 200 då kommer ett SMS "Dags att sota" och vid ev driftstopp kommer "Nu har du glömt fylla pellets".
Från början hade jag larmet kopplat via brännaren men var tvungen att lägga en filtrering på impulser kortare än 2s eftersom den skickar en kort impuls vid start.
Och i samband med byte av brännare satte jag det helt via temperaturer på pannan och i skorsten.
Så panna under 50grader -> larm, skorsten över 200grader ger larm.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Larm till PX21.

Inlägg av Torsten »

psau skrev:Hur tänkte du nu Torsten?
Går att sätta larm åt båda hållen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Larm till PX21.

Inlägg av psau »

Snyggt, har du koll på vilken modell det var för den jag hittade gick bara att sätta larm på uppnådd temp.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar