Nya Janfire NH brännaren i drift - har några frågor, hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Nya Janfire NH brännaren i drift - har några frågor, hjälp!

Inlägg av Tronci »

Hej alla glada och mindre glada!

Jag har fått installerat igår det ny Janfire NH pelletsbrännaren på min NH panna. I jämförelse med Flex-A är denna mindre och tystare + möjlighet att ställa in effekt från 3 till 23 KW, ställa in fläktens blåsseffekt, etc...

Denna fråga är till Dig som redan har en Janfire NH brännare....
Jag upplever som störande fläktens ljud, alltså inte själva inblåsningen, jag har dessutom ett "pip"-ljud som hörs olika högt beroende på fläktens hastighet... Denna ljud är värre när brännaren är i "underhållsläge", första 2 sek. när den blåser så låter det som en "metallisk gnäll". Personligen tror jag att det är fel på fläkten.... det trodde inte installatören...

Var snäll skicka svar och synpunkter på Er NH brännare, Tack :)
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är en följd av att fläkten tar "oerhört mycket" ström vid uppstart. För att få stabil funktion på styrningen är det lagt till en strömbegränser och den gör att fläkten "rasslar" vid uppstart. Även om fläkten får "full kräm" låter den en del vid uppstart beroende på dens interna styrning.

Så det är inget fel men jag kan hålla med om att det kan låta irriterande.

Fläktens interna styrning reglerar på ett konstigt sätt, ska den varva upp till långsam gång från noll startar den som död och helvete och går sedan ner i hastighet till rätt nivå.

Så det är den tekniska förklaring från honom som har specat kretsloppet, ritat kretskortet och skrivit styrprogrammet, närmre än så kommer du inte hästens mun ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar