Nya NH Janfire brännaren - slarvigt arbete...? otät

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Nya NH Janfire brännaren - slarvigt arbete...? otät

Inlägg av Tronci »

Hej till Dig ägare av det nya Janfire NH brännaren!
Har några funderingar kring min nya NH brännare....
När jag tittar ( brännaren är i drift ) på plåten som är fastsvetsad kring brännarkoppen, speciellt kring nedre kanterna - så kan jag se elden i pannan?!?... Brännaren har en plåt som är svetsat på bara 2 ställe och inte runt.
Undrar om det påverkar draget i pannan - luft fås in även genom dessa "otäta ställen"....
Har Du samma problem?
Titta när lyset är släkt i rumet för då syns det bäst! :?
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är nog inte många här som har kört NH brännaren någon längre tid eftersom det har varit förseningar hela tiden.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det står i manualen att det ska vara helt tätt mellan panna o brännare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

För att en brännare ska bli SP certifierad måste det framgå hur tätning mellan panna och brännare skall göras enl installationsanvisningen, så det borde väl även gälla att det ska vara tätt vid denna plåt...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har kört NH sedan 22/12-2005 och inte sett detta.

Den har i övrigt kört väldigt bra, jag har förvisso haft en del problem men det beror på mig själv.

Det är nämlig så att det är jag som har utvecklat (och utvecklar) styrningen till NH'n!. Jag har av den anledning en NH hemma med "lite" uppkopplingar på, jag har en laptop stående bredvid pannan som loggar nödvändiga värden, temperaturer osv och jag har en längre sladd till mitt kontor där jag kan ladda ner nytt program vid behov.

Jag behöver faktisk lite hjälp också: pannan är en CTC 265B och jag vill gärna veta om någon vet om ett bra och enkelt sätt att lägga in en PT100 sensor eller känner till en sprängskiss på nätet.

Grejen är att jag vill mäta pannans temperatur på ett bättre sätt, för tillfället har jag en PT100 på utgående rör till elementen och shunten på max och det känns som en idiotlösning.

Jag har testat att lossa på termometern/tryckmätaren i mitten men den sitter "blött" och det är inget bra att tömma systemet under eldningssäsongen... ;-)
Senast redigerad av Icecap den mån 30 jan, 2006 13:28, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
Det är nämlig så att det är jag som har utvecklat (och utvecklar) styrningen till NH'n!. Jag har av den anledning en NH hemma med "lite" uppkopplingar på, jag har en laptop stående bredvid pannan som loggar nödvändiga värden, temperaturer osv och jag har en längre sladd till mitt kontor där jag kan ladda ner nytt program vid behov.
Vad bra då kanske man kan få svar direkt.. :D

Skulle det inte gå göra så att den får modulerande drift??

Varför är tillslagsintervallen bara ställbar upp till 15 grader??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Modulerat drift: Det ska väl gå att göra men jag måste veta en hel del mer om vad som behövas. Ytterligare bör det ju testas så att miljö-värden inte skiter sig för att man lekar med olika värden på ett fel sätt.

Jag har funderingar på hur det kan lösas men det är en bit på vägen dit. Finns det brännare med modulerat drift? Kunne vara sugen på att se vad som beskrivs...

Men vad menar du med tillslagsintervallen?
Senast redigerad av Icecap den mån 30 jan, 2006 13:31, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Lite off-topic:

Men vi borde bjuda in fler tillverkare att delta i Forumet!

Är det ngn som försökt?

/E
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Icecap skrev:Men vad menar du med tillslagsintervallen?
@Andre menar säkert Janfires panna :roll: att den har drifttermostat
reglerbart tillslagsintervall upp till 15 grader.

@Icecap ...har du gjort styrningen till Janfire Flex-a oxå :?:
isofall är det gjort några förändringar efter -02 ?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:
Icecap skrev:Men vad menar du med tillslagsintervallen?
@Andre menar säkert Janfires panna :roll: att den har drifttermostat
reglerbart tillslagsintervall upp till 15 grader.
Helt riktigt Micke de va de jag menade..
Gäller det bara pannan el är det lika på nh brännaren??

Tänkte närmast på om den körs mot acktank så bör den gå att ställa iaf 40 grader.. Kör själv med tempdiff 27° på vintern o 32° på sommaren..

Mycket intressant med modulerande drift mellan 3-18 kW men inte behöver den va kopplad till ute tempen..
Det räcker om den försöker hålla vald panntemp t.ex 80° Då startar min effekt vid säg 76/78° ökar ett steg till om tempen sjunker till 74/76° osv.. Sjunker tempen ända till säg 70/72°° så går den på max (18kW) för att sedan göra de i omvänd ordning då tempen stiger i pannan så när den åter når 76/78° så går den ner igen på 3 kW o stannar om den når 80° igen..

Det är så det funkar på thermia..

Fixar du detta så är brännaren så optimal som den kan bli.. :D

Då får dom bara se till att fixa bättre vv beredning i pannan o att luckorna inte spricker men de är ju inte ditt område men du kanske kan föra åsikterna vidare.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Re: Nya NH Janfire brännaren - slarvigt arbete...? otät

Inlägg av Micke »

Tronci skrev:Hej till Dig ägare av det nya Janfire NH brännaren!
Har några funderingar kring min nya NH brännare....
När jag tittar ( brännaren är i drift ) på plåten som är fastsvetsad kring brännarkoppen, speciellt kring nedre kanterna - så kan jag se elden i pannan?!?... Brännaren har en plåt som är svetsat på bara 2 ställe och inte runt.
Undrar om det påverkar draget i pannan - luft fås in även genom dessa "otäta ställen"....
Har Du samma problem?
Titta när lyset är släkt i rumet för då syns det bäst! :?
Du kan inte ta kort så man får se hur det ser ut :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Termostaten på NH är en 230Vac ingång.

Är termostaten på ("kall") kör brännaren (startar upp vid behov osv.), är den av ("varm") stoppar brännaren (/underhållsläge). Detta har alltså INGET med NH'n att göra, det är ett termostatproblem.

Sedan vill jag gissa att det är för att störra växlingar ger termisk stress och därmed kortare levtid för pannan men det är en ren gissning.

Och nej, jag har inget med de tidigare styrninger att göra men jag känner honom som har gjort dom ;-)
Senast redigerad av Icecap den mån 30 jan, 2006 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Icecap skrev: Och nej, jag har inget med de tidigare styrninger att göra men jag känner honom som har gjort dom ;-)
Okay det skulle vara roligt att höra om något är ändrat efter -02.
Vet att det är satt en snabbsäkring på elspiralen pga att det
kunde bli fel på spiralen då kunde den dra med sig elektroniken oxå
Men jag har satt dit en iallafall som säkerhet... :wink:

Mycket roligt att du är på forumet :D För det är lättare att få
svar och sen kan man klaga oxå ... he he :lol:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar