manual NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

manual NH

Inlägg av Patrik »

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ser fin ut.. :wink:

Men tydligen kan det bli samma problem med att det kan packa sej i internskruven o att det går upp rök bakvägen o då klibbar interskruven igen.. Så va de på -96:ans flex oxå då man har dåligt drag.. :(

Sen så fattar jag inte varför dom inte gjort den så att den modulerar effekten automatiskt o att de bara går ställa tempdiff på max 15 grader..
Hade varit perfekt om den modulerat effekten från 3 kW till hur mycket man nu behöver i 4 steg.. Men det kanske kommer då det inte borde va så svårt att fixa.. Sen verkar vv va en svaghet ännu..
Såg att det går ställa så cirk.pumpen stoppar då panntempen kommer under valt värde men det hjälper ju inte om vv slingan är tillräckligt effektiv..

Tycker inte heller de låter så bra att luckorna spricker o att det tycks va normalt.. :?

Men överlag ser den klart intressant ut särskillt om dom kunde ändra på punkterna jag nämt.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

André skrev:Ser fin ut.. :wink:

Men tydligen kan det bli samma problem med att det kan packa sej i internskruven o att det går upp rök bakvägen o då klibbar interskruven igen.. Så va de på -96:ans flex oxå då man har dåligt drag.. :(
Ähh :roll: är det någon som haft det problemet ??
Har inte läst om det eller hört någon som haft det :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:
Ähh :roll: är det någon som haft det problemet ??
Har inte läst om det eller hört någon som haft det :wink:
Jag har skrivit om det tidigare.. :wink:

Sambons farbror har en tror det är en -01 el 02:as janfire som det hänt några ggr för o även en kompis har råkat ut för detta på sin -03:a o en tredje (ytligt bekant) som tröttnade på missad tändning, kedjebrott o stopp i interskruven på sin -00:a som nu skaffat bergvärme.. Samtliga körde på solettn en bulk o dom andra storsäck.. Dom äldre brännarna har inte skyddet som gör att inte kedjan slits av vid missad tändning med pelletsstopp som följd men det har den nyare..

När jag på talade detta på nolia så sa killen där samma sak "nää de hade aldrig dom hört el varit med om" o samma kille har varit o fixat 2 st av dessa brännare.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Jag har då skyddet på min brännare som är från -02 vet att dom äldre
kunde slita av kedjelåset om internskruven fastnade. Nyare känner av
och slår ifrån så man inte ska slita av kedjan, så sa då installatören.
Men det finns ett nyare kedjelås att sätta dit på dom gamla
så det håller bättre.
Här där jag bor så är det ca: 10st som kör janfire från -01 och nyare
och det har aldrig varit sådana problem utan det har varit elspiralen.
Typ byte efter 2-3 år men det beror hur mycket du använder spiralen.
Sen vet jag att viss serie hade problem med elektroniken oxå att
den ändrade inställningarna själv :? Men vad fasen helt klart att det
kan jävlas :D :D vissa har mer otur kanske :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hittade i gamla inlägg detta .... :wink:

Agerod skrev:
Jo, problemet med de tidigare modellerna var att om brännaren slocknade eller missade en upptändning, så fortsatte matningen tills det tog stopp. Eftersom motorn är stark, hände det ganska ofta att motorn drog sönder kedjan eller till och med ett av kedjedreven. Har man en gammal brännare och har de här problemen emellanåt, finns det ett motstånd att montera som gör motorn lite svagare och kedjan kan räddas.

Sedan ett par år tillbaka sitter det nu en termokontakt som känner av om brännaren brinner. Skulle upptändningen misslyckas, stannar matning och fläkt efter ett antal minuter utan att nån skada skett, utom att den inte brinner förstås!

Sen hittade jag detta .... :wink:

spliffan skrev:
Tekniker va hos mig och kollade läget, då fick han syn på kedjelåset "gamla modellen" han satte i nya utifall.. den nya låset har formen som en 8:a gamla låset som en 0:a ungefär..
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:Hittade i gamla inlägg detta .... :wink:

Agerod skrev:
Jo, problemet med de tidigare modellerna var att om brännaren slocknade eller missade en upptändning, så fortsatte matningen tills det tog stopp. Eftersom motorn är stark, hände det ganska ofta att motorn drog sönder kedjan eller till och med ett av kedjedreven. Har man en gammal brännare och har de här problemen emellanåt, finns det ett motstånd att montera som gör motorn lite svagare och kedjan kan räddas.

Sedan ett par år tillbaka sitter det nu en termokontakt som känner av om brännaren brinner. Skulle upptändningen misslyckas, stannar matning och fläkt efter ett antal minuter utan att nån skada skett, utom att den inte brinner förstås!
Sambons farbror törs då inte köra med eltändning för han sa att de är inte kul att komma hem efter nattskiftet o det är 10° inne å kedjan gått så han kör jämt på underhållsglöd o elpatron på sommarn.. Det är den gamla fina typen av underhållsglöd som inte avbryter efter 1 tim som nu.. :wink:

Dom har ingen termokontakt el kanske den som har den nyaste brännaren har de.. Men han skulle nog ha mer nytta av termokontakt/överhetningsskydd på käringen... :lol: :lol:
Senast redigerad av André den ons 25 jan, 2006 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Ha ha ha ... :D :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar