Dessa kurvor..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Dessa kurvor..

Inlägg av Swefred »

Vilken av dessa kurvor ser bäst ut? På bild 1 där Integratorn är låg eller på bild 2 där den är högre? På bild 2 är det flera körningar men den ligger högre på alla :?:
På bild 1 är kurvan jämnare än på 2:an
Finns det någon optimal kurva för Integratorn, så man vet vad man ska eftersträva i jakten på den perfekta kurvan..
Länk:
http://img453.imageshack.us/img453/195/bild16vl.jpg
http://img522.imageshack.us/img522/5292/bild29sg.jpg
Senast redigerad av Swefred den fre 03 feb, 2006 13:44, redigerad totalt 2 gång.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag tycker nummer ett ser bättre ut, för du har långsammare förlopp på alla förändringar..

Jag tror det är bra när man eldar med pellets, då bränslet varierar lite hela tiden...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jo det tycker jag också, men när man inte vet hur det ska se ut så frågar jag här :)
Nuförtiden kan man gå till pannrummet för att titta på fina kurvor :lol:
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

sant

Inlägg av snillet »

Ettan är ju kanonfin tycker jag, exemplarisk biona körning :wink:.

Det finns ju inget som är givet för ALLA installationer, dessvärre :cry: , men helt klart är det som ovanstående skriver, långsamma förlopp är det man vill ha.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Alla kurvor är med det nya brännarhuset om någon undrar.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Kan du inte kör en kurva utan rökgasfläkten
det vore kul att se vart värdena tar ivägen.

mvh christer
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jag kan göra som så att först kör jag med fläkten och sedan utan. Då kan man jämföra vid undefär samma väderlek. Jag startar PelConfig på en gång.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Då var det klart, jag fick hasa upp på taket och lyfta av fläkten. Den ska visst inte sitta där om den inte används.
Vad tycker ni om kurvorna? Dragluckan var ställd på samma värde (25) men utan fläkt så orkade inte draget ända dit hela tiden, utan den stod och klapprade ibland. Men kurvan ser ganska jämn ut då fläkten inte går, jag ska ställa ner draget lite och se om det blir jämnare med fläkten på.
Pannan har gått mellan ca 68-85 grader.

Bild

Bild
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

integratorn

Inlägg av snillet »

På integratorn ser du tydligt fenomenet.

Med fläkt har du fint drag i uppstarten så brännaren går snabbt upp i rätt arbetsområde vilket borde vara bra för både plånbok och miljön.

Utan fläkt tar det en stunds drift innan flåset är uppe i pannan, den hinner precis få upp full fart på brännaren när den stängs av, syn särskilt tydligt på matningen och tempen också, mellan 1600-1800sekunder går det tröööögt i starten för att sedan "dra iväg" vid cirka 2000 och vid 2400 stabiliserar det sig och arbetar jämt, där sjunker också integratorn då brännaren börjar "dra iväg" på allvar och systemet istället får ligga "före" för att inte tempen skall sticka iväg.

Det är så som jag utläser kurvorna iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Om jag sänker trycket lite så blir kurvan stabilare verkar det som.
Hur ser era kurvor ut?

Bild
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jäckligt fin kurva skulle jag vilja säga..

Min är inte så vacker.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Mina ser ut som när tösa lärde sig rita?????hög integrator
mycket HÖG eftervärme, låg matning o ojämn osv.
Du har ju inga kurvor det är ju nästan raka streck.
Hur ser det ut annars med förbränning sot mängd
osv.

mvh christer
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jag kör med 6mm pellets från http://www.bionorr.com och jag har bytt pinnen till inmatningsstosen mot en större för att kompensera den mindre pelletsen.
Färgen på askan är ljusgrå och "fluffig", jag tömmer pannan 1 gång/veckan, inte för att det är fullt utan för att när jag har lite att göra så glider jag ner till pannrummet och pysslar :lol:
Matningen håller sig oftast runt 50% och dragluckan är nu ställd på ca 23pa.
Sedan är min kvarn ganska hårt ställd, den smular allt till småbitar, från början så malde kvarnen knappt, utan öste ner hela pelletsar ibland och då var min eftervärme enorm. Troligtvis för att det tar längre tid att elda upp hel pelletsar än malda.
Jag är nöjd med förbrukningen, har ett oljefat som förråd för tillfället, men det ska ändras till sommaren är tanken iaf(om man inte drabbas av latmasken..).

Hu är det med draget ditt christer? Ä det lågt så tar det längre tid innan brännaren når temp och matningen blir lägre, brännaren blir inte lika effektiv

Edit: Jag tog bort bilderna längst upp och ersatte dom med länkar. Dom var så stora att man scrolla sidled för att läsa inläggen..Bild 2 är lite konstig tyvärr, vet ej varför.
Senast redigerad av Swefred den fre 03 feb, 2006 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

variation

Inlägg av snillet »

Mina ser ut sådär ibland, men periodvis är dom helt wacky, har kommit underfund med att det beror mycket på pelletsen. Har man fått en jämn fin kvalité så blir mina kurvor som den MYCKET fina lite längre upp här, men t:ex nu när jag kör Sydpellets, som också lämnar en jäkla massa i sintringslådan...måste tömma den oftare än när jag askar ur nu :!: :!:. Med denna pelletskvalite blir kurvorna inte riktigt så fina.

På snåljåp baltpellets som det blir ännu mer i sintringslådan av, så kan kurvorna se rent förskräckliga ut ibland, men så ser man att en del pelletar "glimmar" också....Metallbitar....kör inte den pelletsen mer, känns lurigt.

Skall se om jag kan producera en aktuell sydpellets kurva ikväll efter uraskning/ursotning. (Då brukar jag ha ett herrejissesdrag så integrator sticker iväg på minus rejält de första 10 timmarna).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Mitt drag är bra!, har vid kall pipa 5-10pa o vid varm måste man
hålla i grejjerna i pann rummet (det sugs med) :lol:

Det kvittar i min anläggning vad jag har för drag på luckan
integrator är hög o matning låg, den enda skillnad jag har
är vid olika pelletssorter och om jag mal ned pellets till mjöl
då blir allt mycket bättre????utom att den sotar mer med mjöl.
Var det inte tobbe som körde utan kvarn??? undra hur hans
värden var då.

mvh christer
Skriv svar