Hur fäster man vakuumrörsfångare på taket?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Hur fäster man vakuumrörsfångare på taket?

Inlägg av freki »

Hej!

Ska bygga nytt och vill ha solvärme som en del av systemet för värme och vv. Jag tror jag kommer satsa på ett par vakuumrörsfångare med en rätt avancerad tank.

Min sambo är lite fundersam kring det rent estetiska (och jag kan förstå hennes oro...) ;-)

Vi kommer ha träd som skuggar huset nästan upp till nock mitt i vintern men om man sätter fångarna precis vid nock så borde det fungera. (Inga problem resten av året dock.)

För att få så mycket energi som möjligt när den behövs som bäst, dvs på vintern, så skulle jag vilja montera fångarna i princip helt rakt upp men det kommer ju ser hur tokigt ut som helst att bo i ett hus med en "kam" av solfångarrör på nocken... :-)

Om man flyttar ned dem ett par meter så toppen av rören hamnar i jämnhöjd med nocken så kommer det säkert se bättre ut (lite iallafall, eller iallafall så pass bra att jag kan förhandla fram att få ha dem på taket).

Nu till min fråga, hur fäster man fångare som ska "stå" rakt upp?
Går det att sätta dem på nocken?
Om man sätter dem lite nedanför nocken, kommer det hålla då?
(Sätter jag dem på väggen kommer de för lågt.)

Jag har tittat på Sfinx Solars vakuumrörsfångare (http://sfinxsolar.e-butik.se/) och jag undrar om det verkligen kommer gå att fästa dem på taket så de sitter kvar även när höststormarna kommer? :-)

Finns det ngn som har några bra monteringsförslag?
Några egna bra eller dåliga erfarenheter av att ställa vakuumrörsfångare på högkant?

Huset, 1½-plan, kommer ha 45 graders takvinkel och 170 m2 boyta. Solfångarna kommer förmodligen få draghjälp av en vattenmantlad braskamin och frånluftsvärmepump...om pengarna räcker... :-)

Tacksam för att idéer, åsikter, synpunkter och erfarenheter!

/Fredrik
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Kan du inte be arkitekten att rita om huset litet , så att solfångarna blir integrerade? :)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Är också intresserad av svar på samma fråga som freki! Om du talar om Sfinx har jag funderat på att det borde gå att svetsa fast "fötter" (plattjärn) på stativbenen som sedan skruvas fast i taket. Och appropå höststormar skulle jag nog låta bli att alls montera reflektorn som blir det stora vindfånget. Reflektorn lär ju inte tillföra så mycket till vakumrör, särskilt inte vinterhalvåret.

Fler synpunkter och förslag önskas. Hur får man förresten tegeltaket tätt intill solfångarstativets ben?
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Infästningar

Inlägg av Sfinx »

Kontakta oss så får ni mer information om infästningslösningar och hur "fötterna" som ingår ser ut.

Kortversion. Använd beprövade standardgrejor. Typ lindabs sortiment av fästen och steg, stegar på olika takmaterial. I dessa fästs sedan solfångarna med erfoderliga stag och fästen mha vanliga skruvförband.
Underlättar installation, inspektion och ev underhåll.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina ligger längs taket, så den delen av frågeställningen utgår där. Konsollerna går genom tegeltaket med plåtar. Jag fick slitsa takpannorna där plåtarna kommer upp. Detta då förstås i toppen på en panna, inte i bottnen, där vattnet rinner. Man får trixa ihop det så att alla kommer i toppen på någon panna.

I princip hade det gått att bygga vidare på de fästen jag har, så att solfångarna stått upp, men jag tyckte att det blev alltför industriaktigt, så jag gjorde inte det. Det får fungera så bra det kan ändå.

Jag har inte Sfinx, utan Intelli-Heat, men principiellt är det ingen större skillnad.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Tack för alla snabba och bra svar!

Integrera dem i huset kan nog bli svårt tror jag men jag ska kolla med hustillverkaren i morgon. Men det skulle vara fint om det gick...
Jag vill inte heller ha det för "industriaktigt" hemma. :-)

Jag ska ta och slå Sfinx en signal någon dag och fundera lite vidare.

Ska förresten röret som håller ihop vakuumrören, dvs röret där vattnet strömmar, vara "nedåt" eller "uppåt" om ni förstår vad jag menar? Spelar det någon roll?

Kanske borde göra ett nytt inlägg kring detta, men har även lite funderingar kring det här med ack-tank. Har hittat en bild på en tank med slingor som verkar vara kopplade enligt konstens alla regler.
http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpg
Om man förutom dessa vill ansluta t.ex. en vattenmantlad braskamin och en frånluftsvärmepump (som levererar vv), hur gör man då? Kopplar man bara in dessa i toppen och botten eller ska de ha egna slingor (får det plats fler slingor)?

Kan man få problem med skiktningen om man kopplar in sig "rakt in" i tanken på fel höjd? (Utan slingor alltså.)
Bör man koppla in sig i toppen och botten eller ska man sikta på mitten och toppen eftersom både en FVP och braskamin nog kan förväntas leverera vatten som kan värma tappvarmvatten?

Finns det risk att man får ett värme läckage från ack-tanken till braskaminen när den är kall? Kommer cirkulationspumpen i braskminen hålla varmvattnet borta eller behöver man sätta in någon sorts backventil?

Har mångar frågor, hoppas på många svar... :-)

Tack på förhand!

/Fredrik
Nybyggare! :-D
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om det är vakuumrör med heat-pipe måste värmeväxlaren, och därmed vattenröret, vara överst. Annars fungerar det inte. Dessutom är det alltid bra om rören som ska in under taket kan gå uppåt från värmeväxlaren, inte neråt. Det minskar risken för att regnvatten ska komma in med tiden.

Principiellt ska vatten in i ackumulatortanken där det "passar", dvs hett i toppen, ljummet på mitten och kallt längst ner.
Hur mycket man sen ska krångla till det, det är ju en fråga om vad man har råd med. En slinga kostar några tusen, ventiler och jox utanför ytterligare någon tusenlapp (beroende på vad det är, förstås).

På den länk du har med kan man se att varm solvärme (sommartid) körs in högt upp, medan ljummen solvärme (vår/höst) körs in längre ner. Detta för att alls få något på vår och höst, men inte skpa för mycket termiska rörelser i tanken på sommaren.

Jag har Laddomat 21, med backventil, mellan panna och tankar. Då förhindrar man att vatten går tillbaka ut till pannan till ingen nytta, samtidigt som det ser till att pannvattnet håller rätt temperatur när man eldar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar