Hur kopplar man in två värmekällor i sol-ack-tank?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Hur kopplar man in två värmekällor i sol-ack-tank?

Inlägg av freki »

Jag har funderat på det här med hur man kopplar in sig i sin ack-tank om man redan har två solslingor som står för den huvudsakliga värmealstringen och skiktningen?

Hur vet man hur "högt" man ska koppla in och ut sig ur tanken om man t.ex. vill ansluten en vattenmantlad braskamin och en FLVP?

Om jag förstått det hela rätt så kan man sabba skiktningen rejält om man går in på fel höjd, men hur ska man kunna veta var man ska gå in?

Man vet ju på förhand in hur varmt man kommer ha i tanken (beroende på om solen värmt tanken hela dagen eller om det varit mulet hela veckan)?

Vidare vet man ju inte riktigt vilken temp man kommer ha in från kamin och FLVP (fast det går ju säkert att justera, så det kanske inte är ngt problem)?

Ska man höfta in sig i tanken och sedan göra ett avancerat reglersystem som in släpper in varmvatten i tanken förrän det är varmare än vattnet på just den nivån?

Eller kopplar man per default in sig "högst upp och längst ned" och hoppas på det bästa?

(Men den senare lösningen känns det ju som man riskerar att kyla tanken om man har för låg temp på vattnet från FLVP och kamin...)

Hoppas någon har några bra erfarenheter i ämnet, jag vill gärna lära mig!

/Fredrik
Nybyggare! :-D
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Fastbränsleeldning = varmt = högt upp, via utrustning typ Laddomat 21.

Sol = ibland varmt, ibland ljummet = varierande ideal höjd.
Kan lösas med slingor på olika höjd och temperaturstyrd ventil, så att man skickar in varmt vatten högt upp och ljummet nertill.
Eller så skickar man in allt längst ner och har ett skiktfördelningsrör (stratifieringsrör) över slingan, inuti tanken. Som en uppochnervänd tratt, med utlopp på olika höjd. Måste sättas in när tanken byggs, men ger exempelvis fyra olika utmatningshöjder helt automatiskt, utan rörliga delar.

Värmepump = mittemellan = dystert. Jag vet inte, men det känns som att den ska in högt upp, och så kör man inte med den om det redan är så varmt i tanken. Den startas bara om andra värmekällor inte räcker till.

Själv kör jag in solen längst ner, enbart. Begrep inte bättre när jag köpte anläggningen. Om det är bra på sommaren vet jag inte än. Nu, vintertid, är det perfekt, för då hjälper solen till att göra returnvattnet från elementen lite varmare när det går in i tanken, så behöver jag inte elda lika mycket som jag annars skulle behövt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar